Stilsikker debut

Usedvanlig stilsikker og lavmælt debut fra Bergens nye akustiske misjonærer.

Usedvanlig stilsikker og lavmælt debut fra Bergens nye akustiske misjonærer. Med mollstemte melodier og sarte stemninger bygger Kings Of Convenience sitt debutalbum, men plata er like mye preget av en helt sjelden selvsikkerhet.

«Quiet Is The New Loud» er den halvt ironiske, men likefullt særdeles treffsikre tittelen på debutalbumet fra bergensduoen Erlend Øye og Eirik Glambek Bøe. Platetittelen er allerede trukket fram som kredoet for den nye låtskriverorienterte bølgen i England, av musikkavisen NME kalt «new acoustic movement».

De to kassegitarnerdene klarer å leve opp til slagordet med en helt kompromissløs stahet og trofasthet mot eget prosjekt.

Prosjektet er å skrive de tristeste, ærligste og mest hudløse sangene, og framføre dem med en neddempet innlevelse uten forstyrrelser fra fancy arrangementer.

Kings Of Convenience er noe så gammeldags og noe så moderne som en kassegitarduo med usvikelig tro på kraften i egne sanger. Med poetisk drag over tekstene og vare, sikre melodilinjer kleber sangene seg fast. Låter som «Toxic Girl» , «Failure» , «Singing Softly To Me» og «Parallel Lines» viser hvilke låtskrivertalenter de to er, og at stempelet som Norges svar på Simon & Garfunkel er fortjent, 35 år etter utgivelsen av «The Sound of Silence». Lyden av Kings Of Conveniences stillhet er så knugende og velfundert at den garantert vil larme i landskapet utover i 2001.