Stilsikker kabaretjazz

Livlig og tekststerk kabaret-/showjazz.

KONSERT: BERGEN (Dagbladet): Med mye av materialet fra det ferske albumet «Sound Your Horn» på repertoaret inntok Hilde Louise Orchestra - sanger Hilde Louise Asbjørnsen og hennes sju musikere – Nattjazz og Sardinen lørdag kveld.

Et lydhørt publikum lot seg sjarmere, både av Asbjørnsens bittersøte tekster og stiliserte nattklubbdiva light-sangstil, og ga klart uttrykk for at den sjenerøse serveringen så åpenbart falt i smak.

Om Hilde Louise Asbjørnsen er en meget kapabel sanger, er hun i minst like høy grad en stilsikker sceneartist med velutviklet kontroll over positur og kroppsspråk. Det tillater henne å veksle mellom flere roller, fra den naive, flørtende Betty Boop-typen til den bedratte kvinnen som renser huset for alle spor etter drittsekken av en mann.

Hun synger dem godt og agerer dem med små, men effektive virkemidler, men blandingen av konsert og forestilling etterlater også et spørsmål om hvem den virkelige Hilde Louise Asbjørnsen er. Ikke fordi en jazzutøver på liv og død må «synge eller spille sitt liv» for å være troverdig, men fordi så mange store jazzsangere har gjort nettopp dette – «sunget sitt liv» - at det å inkludere sin «personlige blues» på mange måter er blitt en del av selve jazzidiomet.

I det velspillende bandet sto særlig tangentmann Anders Aarum fram som toneangivende.

Saksofonist Atle Nymo, gitarist Jan Martin Smørdal og trompetist Ole Jørn Myklebust leverte gode soli, og arrangementene for alt fra tre til sju instrumentalister tilførte Asbjørnsens melodier nødvendig dynamikk og variasjon.

Kanskje kunne de tålt enda noen flere strekk med litt færre toner og desto sterkere inviterende kraft, men publikumsresponsen tydet uansett på at langt de fleste stortrivdes med det asbjørnsenske kabaret-/show-inspirerte jazzbrygget.