Stjerne fra slummen

Alexandre Rodrigues spiller hovedrollen i filmsuksessen «City of God», men bor fortsatt sammen med familien sin i slummen. Helt frivillig.

RIO DE JANEIRO (Dagbladet): «City of God» har fått norske kinogjengere til å gå mann av huse. Etter ti uker går den fortsatt på to kinoer i Oslo og er sett av over 50000.

«City of God», eller «Cidade de Deus» på portugisisk, handler om en forstad til Rio som ble bygd på 60-tallet - som et boalternativ for mennesker som levde i slummen i mer sentrale deler av byen.

Den tilsynelatende idylliske forstaden utviklet seg raskt til å bli en av de voldeligste slumstrøkene i Rios historie, og er fortsatt kjent som en av de farligste av de 650 favelaene (fattigkvarterene) som finnes i Rio i dag.

Ut av verste slummen

På en uterestaurant i en av Rios mange åssider sitter Alexandre Rodrigues med utsikt til den berømte Ipanemastranda der byens aller rikeste bor, mens slummen bukter seg oppover fjellsida på den andre siden.

I likhet med de fleste av skuespillerne fra filmen er han fra et av de mange slumstrøkene i Rio de Janeiro.

I «City of God» spiller han Buscapé, med kallenavnet «Raketten», som fotograferer bandekrigene med et stjålet kamera og dermed får seg en karriere som pressefotograf.

- I likhet med Buscapé har drømmen min alltid vært å komme meg ut av den verste slummen. Der jeg bodde tidligere var det to bandittgjenger som stadig lå i krig med hverandre, og vi måtte - av redsel for å bli skutt - holde oss innendørs mesteparten av tida. Jeg har det mye bedre der jeg bor nå. Mange av de andre skuespillerne fra «City of God» har også flyttet dit. Jeg kunne aldri tenke meg å bo i en stor villa med overvåking og høye piggtrådgjerder hvor en ikke kan spille høy musikk om kvelden, og ikke kjenner naboen. I favelaen er folk alltid hyggelige og utadvendte.

- Men føler du deg ikke utrygg?

- I favelaen lager vi våre egne regler, og selv om det høres ironisk ut, så passer bandittene på oss. Det er først når politiet kommer det blir bråk og skuddvekslinger.

Mamma kjempestolt

Flertallet av Brasils berømte skuespillere er av europeisk avstamning og bor i de fineste bydelene i Rio og Sco Paulo. For å finne troverdige aktører til filmen, ble de fleste plukket ut fra slumstrøkene. For de fleste av skuespillerne var ikke dette bare deres første film, men også deres første møte med skuespilleryrket.

Også 200 statister ble valgt ut fra ulike slumstrøk.

- Jeg hadde nettopp begynt i en teatergruppe da jeg fikk innkalling til audition. Etter et utall prøver og intervjuer fikk jeg rollen som Raketten. På den tida var jeg kjempesjenert og det eneste som sto i hodet på meg var to ting: å komme meg ut av slummen - og hvordan jeg skulle miste jomfrudommen.

Da Alexandre begynte med teater, hadde moren hans vanskelig for å tro på ham. Da han dro til teatergruppa hver kveld, trodde moren hans at han drev gatelangs.

- Først da jeg ba henne komme og se premieren på det første teaterstykke mitt, trodde hun meg, ler Alexandre.

- I dag er hun kjempestolt av meg, og har ikke sluttet å smile siden filmen hadde premiere for over ett år siden.

Så far skyte mor

14. juni i år ble skuespilleren Rubens Sabino da Silva - som spiller Neguinho i filmen - anholdt og brakt til politistasjonen i Rio for å ha stjålet håndveska til en medpassasjer på bussen. Han forsvarte seg med at han stjal fordi han var sulten.

- Vel, sier Alexandre. - Rubens er en annen historie. Det er sant at han stjal den gangen fordi han var sulten. Men han fikk sin del av lønna fra filmen. Problemet var at han brukte opp alt på en gang. Stort sett på damer og reiser. Men Rubens er Rubens, han er annerledes. Han har ikke familie. Det sies at han så faren sin skyte moren sin da han var liten, og han har bodd på gata nesten hele livet. Uten familie er man ingenting, konkluderer Alexandre.

- Er favelaen virkelig slik den framstår i filmen?

- Favelaen er voldelig, og menneskene som bor der er fattige. Det er også sant at favelaen Cidade de Deus var delt mellom to bander som kriget mot hverandre, slik mange andre slumstrøk fortsatt er det i dag. Men favelaen har også noe som ikke finnes andre steder. Alle kjenner alle. I helgene er det alltid «bailes», en form for et stort åpent utediskotek, gjerne på toppen av åssiden. Men den virkelige løsningen på volden i favelaen er kultur. Teatergrupper - slike som jeg har deltatt i.

Alexandre Rodrigues er i dag et kjent ansikt over hele verden. Han framstår som svært sympatisk og jordnær, og litt voksen for sine tjue år.

Fikk bo på hotell

- Jeg er veldig ansvarsfull og jobber hardt for å nå målene mine. Likevel kan jeg virke som et barn av og til. Som når jeg f.eks. kaster meg om halsen på moren min når jeg ikke har sett henne på ei uke.

- Hvordan har filmen forandret deg?

- Jeg har vært i Europa for første gang, i Cannes der filmen ble vist. Visningen fant sted på 19-årsdagen min, og det var den mest fantastiske bursdagen du kan tenke deg: Se publikum gi oss stående applaus i åtte minutter etter visningen, bo på helt eget rom på hotell, og å bli behandlet som filmstjerner ei uke i strekk! Jeg var sammen med Leandro Firmino som spiller sjefsbanditten Zé Pequeno (Knerten). Det var gøy å reise med ham. Mens vi andre var i den sjuende himmel, tok han oppstyret helt med ro. Han har aldri drømt om å bli skuespiller, han vil inn i militæret!

- Er du blitt rik?

- Økonomien er bedre, og jeg har fått muligheter som få av dem som er født her i favelaen i Rio kan drømme om. Selvtilliten min var kjempelav før «City of God». Jeg var sjenert og torde ikke å sjekke opp jenter. Og drev med noe så rart som teater. Nå har den steget fra 0,00 til 110!

- Dessuten er jeg ikke jomfru lenger, legger han til med et lurt smil.

FIKK MULIGHETEN: - Jeg har fått mulig-heter som få av dem som er født i favelaen i Rio kan drømme om, sier Alexandre Rodrigues, her med utsikt til en helt annen og mer lukrativ del av Rio, Ipanemastranda. <!--/BTEK0--><!--BTEK1-->
MISTET USKYLDEN: I filmen er det viktig for «Raketten» å miste sin seksuelle uskyld. Etter rollen i «City of God» er han ifølge seg selv i havn, også privat. <!--/BTEK2--><!--BTEK3-->
BARN DREPER BARN: Barnegangsterne i «City of God» - som bygger på selvbiografien til forfatteren Paulo Lins - både slåss og dreper hverandre. <!--/BTEK3--><!--BTEK4-->