DØD 104 ÅR GAMMEL: Oscar Niemeyer er Sør-Amerikas mest kjente arkitekt, født i Brasil i 1907. Han fikk fritt spillerom med etableringen av hovedstaden Brasilia fra 1957, og var inspirert av den franske arkitekten Le Corbusier. I 1988 fikk han Pritzker-prisen. Her fra da Dagbladet møtte ham i Rio de Janeiro i 2002. Foto: HARALD FLOR/Dagbladet
DØD 104 ÅR GAMMEL: Oscar Niemeyer er Sør-Amerikas mest kjente arkitekt, født i Brasil i 1907. Han fikk fritt spillerom med etableringen av hovedstaden Brasilia fra 1957, og var inspirert av den franske arkitekten Le Corbusier. I 1988 fikk han Pritzker-prisen. Her fra da Dagbladet møtte ham i Rio de Janeiro i 2002. Foto: HARALD FLOR/DagbladetVis mer

Stjernearkitekt er død

Les Dagbladets intervju med brasilianske Oscar Niemeyer.

Den brasilianske stjernearkitekten Oscar Niemeyer, kjent som en av pionerene innen moderne arkitektur, døde onsdag i en alder av 104 år.

Niemeyer tegnet blant annet Brasils futuristiske hovedstad Brasilia på 1950-tallet, og han har gitt form til flere monumentalbygg verden over.

Den brasilianske arkitekten var blant annet en viktig bidragsyter da FN-hovedkvarteret i New York ble tegnet, og han tegnet også Mondadori-bygningen i Milano og museet for samtidskunst i Niterói, en forstad til Rio de Janeiro, skriver NTB.

Niemeyer regnes som en av de mest framtredende skikkelsene i moderne arkitektur- og designhistorie i det 20. århundre, og i 2002 møtte Dagbladets journalist Harald Flor stjernearkitekten i Rio de Janeiro.

STASELIG KONTOR: Oscar Niemeyer hadde kontor i Rio de Janeiro, med utsikt over Copacabana og det kjente fjellet Sukkertoppens. Foto: FLOR/HARALD Dagbladet
STASELIG KONTOR: Oscar Niemeyer hadde kontor i Rio de Janeiro, med utsikt over Copacabana og det kjente fjellet Sukkertoppens. Foto: FLOR/HARALD Dagbladet Vis mer

Les intervjuet fra 2002 under:

I Niemeyers arkitekturrike
Arkitekturen har ikke vært det viktigste for den brasilianske arkitektlegenden Oscar Niemeyer (95). Mer vesentlig er forholdet til familien, vennene og en urettferdig verden som må endres.

RIO DE JANEIRO (Dagbladet): - Valget av Lula som president i Brasil er et håpefullt tegn, og jeg ønsker av hele meg at han skal lykkes i å forbedre forholdene for den fattige majoriteten i mitt sosialt urettferdige hjemland. Men innenfor et kapitalistisk system er det begrenset hva PT-lederen evner å utrette. Dessuten representerer Det internasjonale pengefondet og Verdensbanken en barriere mot Lulas vilje til endringer. Se bare på hva de har gjort med Argentina, hvor folk sulter i dag!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oscar Niemeyers engasjement synes uberørt av hans 95 år, når Dagbladet møter den brasilianske arkitektlegenden i kontoret på toppen av det pistasjgrønne, tietasjers huset ved Avenida Atlantica på Copacabana i Rio de Janeiro.

Et arbeidets og avkoblingens sted der de buete vinduene lar lyset flomme inn fra landskapsrommet over ei solglitrende Rio-bukt, hvor skumlinjene slynger seg lik kurvene i hans egne bygg. Og synsfeltet strekker seg over Pau de Açucar - Sukkertoppen - og til de fjerne fjellformasjonene på Niterói.

SLYNGETE RAMPE: Museet for samtidskunst i Niteroi utenfor Rio de Janeiro har en fantastisk beliggenhet og veien mot kunstopplevelsen vitaliseres gjennom den slyngete rampen som leder inn i et arkitektonisk under. Tegnet av Oscar Niemeyer. Foto FLOR/HARALD Dagbladet
SLYNGETE RAMPE: Museet for samtidskunst i Niteroi utenfor Rio de Janeiro har en fantastisk beliggenhet og veien mot kunstopplevelsen vitaliseres gjennom den slyngete rampen som leder inn i et arkitektonisk under. Tegnet av Oscar Niemeyer. Foto FLOR/HARALD Dagbladet Vis mer

Omgivelser som han elsker med sine fiskere like ved, og ei sandstrand så vid at den muliggjør et bedre liv for så mange av cariocaene - Rios beboere, som slik overkommer misèren i en trangbodd hverdag.

NIEMEYER ER FORTSATT så aktiv at han ikke tenker på å la seg pensjonere av alderens grenser: Et nytt kunstmuseum åpnet denne uka i Curitiba, byen der norsk-brasilianske Alfredo Andersen ble maleriets farsfigur i staten Paraná. Dessuten får jeg ei rykende fersk bok i hånda, «Conversa de Amigos», som rommer de siste åras brevveksling om alt som angår livet med den yngre vennen José Carlos Sussekind.

Sistnevnte har stått for mange av de tekniske kalkylene som underbygger arkitektens visjonære tegninger. De brer seg også lekende lett i svart tusjstrek over veggene på kontoret. Det er linjeløp like frie som hos den eldre Pablo Picasso, men akkompagnert av tekster som understreker ufrihetens og urettferdighetens paradokser.

- Det begynte for alvor med Pampulha-parken under siste verdenskrig, sier Niemeyer og peker på tegningen av kirka São Francisco med sin barokt bølgende takkonstruksjon, som geistligheten nektet å bruke i mange år.

KONGRESSEN: Den brasilianske nasjonalkongressen ble tegnet av Niemeyer. Foto: REUTERS/Ricardo Moraes/NTB Scanpix
KONGRESSEN: Den brasilianske nasjonalkongressen ble tegnet av Niemeyer. Foto: REUTERS/Ricardo Moraes/NTB Scanpix Vis mer

DETTE ANLEGGET ligger i utkanten av byen Belo Horisonte, og var det første oppdraget fra Joschelino Kubitsjek - daværende guvernør i staten Minas Gerais og seinere landets president.

Han var en politiker med vyer i så vel det regionale som nasjonale. «Et renessansemenneske» ifølge modernisten Niemeyer, som ville ha den kommunistiske arkitekten sammen med byplanleggeren Lucio Costa med på laget da den nye hovedstaden Brasilia skulle bygges på tampen av 50-åra.

- Eksperter fra den nordlige halvkule har karakterisert Brasilia som en kulminasjon av modernismens målsettinger?

- Mer enn å være et uttrykk for den gamle verdens utopier var ambisjonen å vende Europa ryggen. Brasil skulle endelig fri seg fra kolonialismens grep, som også sitter i den importerte, tradisjonstunge arkitekturens strukturer. Vi startet bokstavelig talt på bar bakke, med et byggefelt som var ei ørkenaktig høyslette langt inne i landet - og uten vann.

KATEDRAL: Catedral Metropolitana i Brasilia, ble tegnet av Oscar Niemeyer. Foto: REUTERS/Jamil Bittar/NTB Scanpix
KATEDRAL: Catedral Metropolitana i Brasilia, ble tegnet av Oscar Niemeyer. Foto: REUTERS/Jamil Bittar/NTB Scanpix Vis mer

Bilturene dit kunne være den reine sjanseseilas i begynnelsen, men det var en periode av idealisme og framtidstro da arkitekter og arbeidere tegnet og bygde om hverandre dag og natt. Flere arbeidsløse venner fra Rio fulgte med på ferden, men deres håp om at innsatsen også skulle gi uttelling for den vanlige brasilianer ble gjort til skamme da politikerne, forretningsfolkene og til sist militærjuntaen tok over i 1964.

- Sangeren og forfatteren Chico Buarque sa i et program om deg på norsk tv i sommer at det ikke var Brasilia, men Brasil som mislyktes. Dere ble begge tvunget i eksil av juntastyret på 70-tallet?

- DET VAR DE SVARTESTE åra, men forhindringene i arbeidet og manipuleringen av mine planer for Brasilia startet lenge før. Da militærpolitiets ydmykende forhør gikk over i tydelige trusler, så jeg ingen annen utvei enn å dra til Paris. Der sørget kulturminister André Malraux for at jeg fikk frihet til å jobbe videre med mine ideer, og det ble også bygninger både i Frankrike og Italia av oppholdet.

- Du hadde hatt Le Courbusier som lærer på 30-tallet, og samarbeidet seinere med ham om FN-bygningen i New York?

FN-BYGNINGEN: Niemeyer bidro også som arkitekt da FN-bygningen i New York skulle reises. Foto: NTB Scanpix
FN-BYGNINGEN: Niemeyer bidro også som arkitekt da FN-bygningen i New York skulle reises. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Ja, men våre arkitektonisk idealer kom snart til å skille seg fra hverandre, og mitt utgangspunkt i naturens organiske kurver er et annet enn hans industrielt baserte og rasjonelle funksjonalisme.

- Uruguays store forfatter, Eduardo Galeano, skrev en gang at du har oppnådd langt større resultater i din arkitektoniske strid mot den rette vinkelens undertrykking av rommet enn i din antikapitalistiske kamp i skrift og tale.

- ORD ALENE duger ikke over kapitalens stadig mer globale grep. Det viste Fidel Castro, som satt i samme stol som deg da han var på besøk for noen år siden. Fidel er fortsatt et viktig korrektiv for hele Latin-Amerika, som ikke bare har blodige sår i sine samfunnskropper, men også store, kreative ressurser hos sine mange millioner mennesker.

- Samspillet med naturen er sjeldent sensibelt i mange av de prosjektene jeg har sett av deg, og seinest i går på Museet for samtidskunst på Niterói i Rio-regionen. Det ligger like selvfølgelig lett på den høye klippetomta, som om en fugl hadde funnet et perfekt rugested. Utsikten mot hav, himmel, fjellformasjoner og øyer er fabelaktig, men samtidig oppleves kunsten inne med en romlig resonans der den får gehør uten å overveldes av konkurransen fra naturomgivelsene. Det viser igjen ditt sterke forhold til billedkunst.

STØRST: Dette er det største leilighetskomplekset i Latin Amerika. Bygningen, som ligger i Sao Paulo, er tegnet av Oscar Niemeyer. Foto: REUTERS/Paulo Whitaker/Files/NTB Scanpix
STØRST: Dette er det største leilighetskomplekset i Latin Amerika. Bygningen, som ligger i Sao Paulo, er tegnet av Oscar Niemeyer. Foto: REUTERS/Paulo Whitaker/Files/NTB Scanpix Vis mer

- MITT UTGANGSPUNKT med Niterói-museet var en blomst som vokste fra berggrunnen, og det var et av mine lettest realiserte prosjekter til tross for de mange praktiske utfordringene. Den runde formen skulle gi både en maksimal opplevelse av den skiftende naturens rom på et gangplan, og omslutte kunsten - som har vært integrert i min arkitektur siden Pampulha-parken - med sine innelukkete kurver på det andre planet.

- Da jeg forlot museet, sto en fisker og kastet garnet sitt fra stranda langt nede, og da det ble slynget ut i havet, tok den opp formen fra arkitekturen.

- Der ser du. Både fiskeren og jeg har formet våre ferdigheter i omgang med naturen.
Men nå spiser vi lunsj.