Anmeldelse: «Stjernekamp» - NRK

«Stjernekamp»-finalen låt for låt

Sandra og Knut Marius knivet om tittelen.

FINALEKVELD: Da er den store finaledagen her - vinneren av «Stjernekamp» 2020 skal kåres. Sandra og Knut Marius skal synge tre låter hver før lampene slukkes. Alle foto: Julia Marie Naglestad/NRK
FINALEKVELD: Da er den store finaledagen her - vinneren av «Stjernekamp» 2020 skal kåres. Sandra og Knut Marius skal synge tre låter hver før lampene slukkes. Alle foto: Julia Marie Naglestad/NRK Vis mer

TV: Da er det avgjort - det ble Knut Marius som stakk av med seieren i årets «Stjernekamp». Begge sang tre låter hver i løpet finalesendingen: En reprise fra tidligere i sesongen, en egen låt, og til sist sang de en finalelåt. Vi anmeldte som vanlig deltakernes prestasjoner fortløpende. Les under.

Reprise fra sesongen

«Stjernekamp»-finalen låt for låt

Sandra: (Hiphop) «Run This Town» - Jay-Z feat. Rihanna og Kanye West (2009)

For en reise det har vært for Sandra. Hun har taklet de aller fleste utfordringene med overbevisning. Hennes store styrke er at hun fremstår som et arbeidsjern. Hun går på med alt hun har hver eneste gang. I forkant av hip hop-sendingen uttalte hun at hun var rimelig nervøs. Det syntes ikke da og det synes definitivt ikke nå. Sandra makter i større grad å gjøre låta til sin egen denne gangen og hun har en fandenivoldskhet her som er vanskelig å ikke la seg begeistre av. Sangteknisk er det finfint og attityden er det i alle fall ikke noe å si på.

«Stjernekamp»-finalen låt for låt

Knut Marius: (Egen sjanger): «With a Little Help from My Friends» - Joe Cocker (1969)

Dette var Knut Marius' introduksjon til «Stjernekamp» for ni sendinger siden. Patosladet soul er en øvelse han mestrer til fingerspissene - i likhet med det meste av de andre utfordringene han har fått servert gjennom sesongen. Knut Marius holder seg litt mer i tøylene innledningsvis, før han formelig eksploderer av energi litt over midtveis. Det er mye kraft i de stemmebåndene, for å si det sånn. Det formelig dirrer i TV-ruta når Knut Marius drar på. Det er ingen vits å krangle med han etter en sånn oppvisning. God start.

Egen låt

«Stjernekamp»-finalen låt for låt

Sandra: «Kvitt flagg» (oktober 2020)

Sandra synger alltid med hjertet utenpå skjorta. Her får hun for første gang muligheten til å dele en av sine egne låter. Det kler henne fryktelig godt. Sandra har en fin pop-sensibilitet som i kombinasjon med en personlig tekst kommer godt gjennom skjermen. Hun har gjennom høsten flekset mye vokalmuskler. Her våger hun å være nedpå og lun. Sandra er fremdeles på sporet.

«Stjernekamp»-finalen låt for låt

Knut Marius: «Kan du hjelpe me å hjelpe» (oktober 2020)

Dette er ganske langt unna den Knut Marius vi har sett tidligere i konkurransen. Neddempet, følsom og nesten på grensen til usikker. Noe som på mange måter er fint å se. Han gjemmer seg i alle fall ikke bak teknikk og volum. Knut Marius serverer en fin sang i voksenpop-sfæren. Den vakler litt melodisk i versene, men tar seg kraftig opp i refrenget. Om Knut Marius spisser blyanten ytterligere, kan han fort bli en låtskriver å regne med.

Finalelåt

«Stjernekamp»-finalen låt for låt

Sandra: «Titanium» - David Guetta feat. Sia (2011)

Dette er noe av et vågestykke av en låt å gi seg i kast med. Og det i en finale til og med. «Titanium» er høyt og lavt både dynamisk og tonalt. Sandra har dog gjennom konkurransen vist at hun kan forsere de høyeste topper. Hun klarer seg for det meste imponerende bra her også. Mest av alt er det klangen og intensiteten hennes som bærer fremførelsen. Hun synger ørlite grann surt innimellom, men det blir heldigvis ikke veldig ødeleggende. Men siden vi er i finalen, så må det også være lov å pirke litt. Uansett har «Stjernekamp»-sesongen vært en eneste lang maktdemonstrasjon fra Sandra. Vel blåst.

«Stjernekamp»-finalen låt for låt

Knut Marius: «The Show Must Go On» – Queen (1991)

Det kunne vel strengt tatt ikke sluttet på noen annen måte? Det er nesten i overkant freidig å velge å tolke Freddie Mercury to helger på rad, men Knut Marius får heller være tilgitt - det er tross alt to veldig forskjellige uttrykk. Verselinjene her er kanskje noen av de fineste fraseringene Mercury har levert, og like fullt - Knut Marius klarer å fylle dem med varme, nerve og sjel. Nerve og sjel er vel strengt tatt to nøkkelord her. For et sangtalent og for en måte å tømme det siste reservelageret før mållinjen. Det er nesten ikke noe poeng å forsøke å liste opp alle boksene Knut Marius tikker av her. Se, hør og nyt. Takk for nå.