HALVVEIS: I kveld skal seks deltakere bli til fem. Opera-kvelden blir sett på som en av de største utfordringene. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK
HALVVEIS: I kveld skal seks deltakere bli til fem. Opera-kvelden blir sett på som en av de største utfordringene. Foto: Julia Marie Naglestad/NRKVis mer

Anmeldelse: «Stjernekamp» - Opera

«Stjernekamp»-Knut Anders: Du store min, for en stemme!

I kveld konkurreres det i opera. 

I kveld var det Steinar som måtte forlate «Stjernekamp».

«Stjernekamp»-Knut Anders: Du store min, for en stemme!

1. Håvard: «Madamina, il catalogo è questo» fra «Don Giovanni» av Wolfgang Amadeus Mozart (1787)

Fra det ene til det andre. Håvard var ikke helt på riktig sted under hiphop-bonanzaen forrige helg. I den sjangeren handler det om rene ord for penga. Når man kommer til opera så er det det stikk motsatt som gjelder, her står dramaturgien og det teatralske i høysetet.

Og jaggu, Håvard overrasker, han. Hans dype og omfangsrike røst er åpenbart et godt utgangspunkt for å lykkes her. Det er patos så det holder og det ser ut som om han er noenlunde komfortabel i rollen også. Det skurrer litt på det tekniske her og der, men det hørtes i alle fall «opera» ut. Vel blåst.

«Stjernekamp»-Knut Anders: Du store min, for en stemme!

2. Tomine: «Mon coeur s'ouvre à ta voix» fra «Samson og Delilah» av Camille Saint-Saêns (1877)

Tomine har selv uttrykt stor skepsis til egne evener foran de fleste av utfordringene. De fleste gangene har bekymringene vært grunnløse.

Hun trenger ikke skamme seg etter kveldens runde heller, selv om det ikke er det beste hun har prestert i konkurransen. Først og fremst virker det som om tekst og format låser henne litt. Det blir litt livløst og «opplest». Men der hun treffer, synger hun veldig vakkert, altså.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Stjernekamp»-Knut Anders: Du store min, for en stemme!

3. Steinar: «Dein ist mein ganzes Herz» fra «Das Land des Lächelns» av Franz Lehár (1929)

Det var ikke lett i forrige runde for Steinar, og det er ikke så lett for han denne gangen heller. Men han har i det minste en dramatisk fremtoning.

Det blir mer roping enn synging denne gangen også, noe som gjør at fremførelsen blir ganske fattig på nyanser. Men det er kanskje ikke så veldig overraskende med tanke på hvilket gir han trives best i når han synger sine egne sanger.

Han har en rungende bass, men her vet han ikke helt hvordan han skal håndtere den. Pluss for å ta det på et sporty vis da.

«Stjernekamp»-Knut Anders: Du store min, for en stemme!

4. Nicoline: «Seguidilla (Près des ramparts de Séville)» fra «Carmen» av Georges Bizet (1875)

Skal si Nicoline begynner å bli varm i trøya. Hun briljerte stort forrige lørdag, nå gjør hun det igjen.

Straks hun får bukt med nervene, triller hun seg elegant opp på de høyeste tonene uten de altfor store anstrengelsene. Og det er mye det dette handler om, overskudd og eleganse.

Stemmeklangen hennes passer sjangeren utmerket vel og hun formidler teater og innlevelse på strak arm. Bravo!

«Stjernekamp»-Knut Anders: Du store min, for en stemme!

5. Jonas: «La donna è mobile» fra «Rigoletto» av Giuseppe Verdi (1851)

Jonas har vært konkurransens potet. Ikke fordi han har en stemme som er så veldig fleksibel, men fordi han er en ener på å finne egne løsninger på utfordringene.

I kveld er han ikke helt klart å knekke koden. Det blir veldig stakkato og litt lite grasiøst, men han gjør det i alle fall med et smil.

Sånn helt på tampen, så glimter han til og drar et par heftige, lange toner opp av hatten. Det får holde i denne runden.

«Stjernekamp»-Knut Anders: Du store min, for en stemme!

6. Knut Anders: «Nessun Dorma» fra «Turandot» av Giacomo Puccini (1926)

Snakk om å legge lista farlig høyt for seg selv. «Nessun Dorma» er en sang for de aller største følelsene. Her gjelder det både å ha beherskelse og spenn inntakt.

Og du store min, Knut Anders har både det ene og det andre og det tredje. Man skulle nesten tro han aldri har gjort noe annet enn å synge operasvisker.

Her det bare å la gåsehuden avgjøre, og den er det mye av her. For en stemme, for en klang og for en formidling.