<strong>UTFORDRING:</strong> Operakvelden blir sett på som en real utfordring gjennom «Stjernekamp»-sesongen. Odd Einar fikk æren av å starte ballet. Alle foto: Julia Marie Naglestad/NRK
UTFORDRING: Operakvelden blir sett på som en real utfordring gjennom «Stjernekamp»-sesongen. Odd Einar fikk æren av å starte ballet. Alle foto: Julia Marie Naglestad/NRK Vis mer

Anmeldelse: «Stjernekamp» - NRK

«Stjernekamp» låt for låt

Det har vært opera i «Stjernekamp».

Publisert
Sist oppdatert

TV: I kveld har det vært opera-tema i «Stjernekamp». Den som måtte forlate konkurransen etter at stemmene var talt opp var Hege Øversveen.

Under er vår vurdering av artistenes opptredener.

«Stjernekamp» låt for låt

Odd Einar: «Una furtiva lagrima fra Elskovsdrikken» (Gaetano Donizetti)

Odd Einar har en kraftfull røst som burde være velegnet for det meste, opera også. Det sitter dog ikke helt - overskuddet og lekenheten mangler. Det kan kanskje tenkes at nervene er noe av årsaken til at det ble stivere enn det pleier å være når Odd Einar gyver løs på scenen?

Vibratoen bevrer ikke helt som den skal og de tonale sprangene må dyttes i mål. Men han redder seg mye på rutine og at han tross alt har en voldsom stemme.

«Stjernekamp» låt for låt

Hege Øversveen: «Habanera (L'amour est un oiseau rebelle)» fra Carmen (Georges Bizet)

Det skal være sikkert, det er ikke en enkel oppgave å sule i havn dette praktnummeret. Hege gjør så godt hun kan og hun er ikke helt på fjorden heller. Det er ikke alle tonene som er like stødig levert. I tillegg blir det noe heseblesende hist og her - det skal mye lungekapasitet til og den strekker ikke alltid helt til.

Men Hege får pluss for å prøve å leve seg inn i rollen samtidig som hun tappert forsøker å nedkjempe utfordrende sangteknikker og toner som ligger utenfor hennes naturlige leie.

«Stjernekamp» låt for låt

Vegard Bjørsmo: «Vesti la Giubba fra Pagliacci »(Ruggiero Leoncavallo)

Vegard kler å være dramatisk, og det skal ikke stå på det dramaturgiske aspektet her. Han fokuserer blikket hardt fremover og trøkker på med den pondusen han har. Fint er det også. Det er jo mørke og sørgelige saker, dette, og Vegard formidler historien med stor innlevelse og patos. Rart at han kun er 19 år.

Sangteknisk har nok en liten vei å gå før han blir en durkdreven operasanger, men det er heller ikke poenget her. Vegard krysser av i alle de riktige boksene og kvitterer ut som kveldens beste så langt.

«Stjernekamp» låt for låt

Ingeborg Walther: «Voi Che Sapete» fra Figaros bryllup (Wolfgang Amadeus Mozart)

Er det noe Ingeborg ikke fikser? Hennes tindrende triller sitter som støpt i øregangene. Vibrato og tonekontrollen er upåklagelig. Det dramatiske aspektet er kanskje ikke spektakulært, men så er det jo også et stykke som ikke krever en heftig dramaturgi.

Det ser ut som det meste er lekende lett for Ingeborg. Det må ikke tolkes dit hen at dette virkelig er lett håndterlig. Dette er komplekse saker og det sier noe om formidlingsevnen her.

«Stjernekamp» låt for låt

Emil Solli-Tangen: «Io conosco un giardino» fra Maristella (Giuseppe Pietri)

Som han selv påpeker, Emil - fallhøyden er stor i kveld, all den tid dette er hans hjemmebane.

Han trenger ikke bekymre seg nevneverdig - her er han på et nivå helt for seg selv kveld. I tillegg skal han ha kudos for ikke å velge en sviske som han lett kunne ha smeltet det norske folk med. Men de smelter nok likevel

Her er det hjertet utenpå skjorta, gåsehud og tonale sprang som kommer i fra tærne og går opp gjennom takluka. Mimikk, teknikk, formidling - sånn skal det gjøres. Mer er det faktisk ikke å si om den saken.

«Stjernekamp» låt for låt

Myra: «Seguidilla» fra Carmen (Georges Bizet)

Myra har selv sagt at hun ikke har sunget så mye i tradisjonell forstand før «Stjernekamp». Hun er først og fremst en rapper.

Jeg tror de fleste tilgir henne at hun kommer til kort når hun skal bryne seg på operasjangeren. Latteren hennes etter endt økt vitner om at hun ikke har hatt de største forventningene til seg selv heller.

Man trenger ikke påpeke så mye annet enn at dette er en for stor oppgave rent sangteknisk. Hun halter seg gjennom nummeret på muntert vis. At hun knapt treffer noen av tonene underveis parerer hun med selvironi og sjarme. Det er da i det minste noe.

«Stjernekamp» låt for låt

Alex Rosén: «Largo al factotum» fra Barbereren i Sevilla (Gioachino Rossini)

Alex har stor nok personlighet til å fylle et rom, det er sikkert. At han ikke gjør rent bord i opera er ikke noen stor overraskelse, men Alex er Alex - det blir aldri kjedelig når han står på scenen. Han har også en kraftfull stemme som klinger godt når han innimellom får trøkket skikkelig til.

Alt i mellom bærer preg av roping og en intens jakt på å komme i mål med tekst. Men, men - skuespillet er jo også viktig og der er han langt mer heldig. Kanskje til og med helt rå?

«Stjernekamp» låt for låt

Sandra Lyng: «Lascia ch'io pianga» fra Rinaldo (Georg Friedrich Händel)

Sandra har fått en ny sjanse etter stemmetrøbbel i forrige runde. Den sjansen har hun ikke til hensikt å misbruke. Hun gjør det virkelig bra når hun kan lene seg tilbake å dra på i det høyeste registeret. Der sitter vibratoen som den skal også.

Hun er litt mer avventende er det i versene, og på et tidspunkt ser det også ut som hun glipper på noe av teksten - dette setter henne ut i siste halvdel.

Men det har ikke all verden å bety - stemmeklangen hennes er rett og slett helt nydelig og riktig til en oppgave som denne.

«Stjernekamp» låt for låt

Knut Marius Djupvik: «Nessun Dorma» fra Turandot (Giacomo Puccini)

Det er litt av et svennestykke Knut Marius gir seg i kast med her. Flere har hatt stor suksess med denne i «Stjernekamp» tidligere, så han må finne seg i å bli målt mot tidligere bragder.

Hallelujah, får en si. Knut Marius overlater ingenting til tilfeldighetene. Her planter han hver eneste tone med ytterste presisjon. Fra de vare innledende frasene, til det siste kraftfulle «Vincerò» henger og dirrer i lufta, er det full gåsehud.

Elegant, uanstrengt og umåtelig vakkert.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer