Stjernekvalitet

Hvem skulle trodd at «Evita» kunne bli spenningsfylt teater med skarpe kanter? Det Norske Teatret har klart det.

KRAFTPRESTASJON: Som Evita står Heidi Gjermundsen Broch for en ny oppvisning i stjernekvalitet. I sang og koreografi er «Evita» en kraftprestasjon. Her med Jon Bleiklie Devik, oppsetningens Juan Perón, et tredje hjørne i et makttriangel. Foto: Erik Aavatsmark
KRAFTPRESTASJON: Som Evita står Heidi Gjermundsen Broch for en ny oppvisning i stjernekvalitet. I sang og koreografi er «Evita» en kraftprestasjon. Her med Jon Bleiklie Devik, oppsetningens Juan Perón, et tredje hjørne i et makttriangel. Foto: Erik Aavatsmark Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

MUSIKAL: Musikalsk er «Evita» en serie paradenumre, der hovedrolleinnehavere og bifigurer får vist hva stemmene deres er gode for. Som drama? Slett ikke.

Tim Rices originaltekst er nokså flat: Omstendighetene endrer seg. Personene utvikler seg ikke.

I sin kjerne er «Evita» en enkel historie om en målbevisst fattigjentes vekst og fall.

En stålvilje i silkekjole, en teaterforestilling der ett eneste ord,  «ambisjon», kan oppsummere hver enkelt scene.

Det Norske Teatret - med Svein Sturla Hungnes som leder for et lag med kvalitet i alle ledd - har gjort den til mer. Langt mer.

Maktkamp Det viktigste grepet, og det som definerer den nynorske «Evita», er rendyrkingen av Evita og Che som motpoler i et maktspill om et samfunns sjel.

Han, den opposisjonelle observatør. Hun, oppkomlingen som blir førstedame.

Unntaksvis synliggjøres også et tredje hjørne i makttriangelet: Juan Perón, som representerer systemet, det militære, strukturen. Men han (Devik) forblir en biperson. En skyggefigur.

Det er Heidi Gjermundsen Brochs Evita og Frank Kjosås' Che som kjemper om status og definisjonsmakt.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer