Stjernene du ikke kan se

Hver morgen våkner 118000 nordmenn til Kari Slaatsveens stemme i NRK Petres «Holger Nielsens Metode». Den populære programlederen tar seg gjerne den frihet å hoppe gatelangs utkledd som påskehare midt under direktesendingen.

Det begynte med at den utegående reporteren Thomas Numme testet ordtaket «Ingen vet hvor haren hopper». Det viste seg å holde stikk: Ingen visste hvor haren hoppet.

Fredag måtte Numme ut på ny frisk, etter heftige oppfordringer fra programleder Kari Slaatsveen.

- Jeg mente det ville være en god idé å finne ut hvor påskeharen hopper, siden det snart er påske. Da hadde Janne og jeg planen klar: Thomas fortjente en overraskelse.

Uten sko

Klokka litt over 08.00 tar Thomas sendeutstyret på ryggen og setter kursen mot Majorstua i Oslo. Like etter kaster Kari og Janne seg i rekvisittlagerets brune og hvite haredrakt.

- Den er litt liten. Dessuten får jeg ikke plass til sko, så jeg må gå uten, sukker Janne.

- Men du har i alle fall hale, parerer Kari.

En stand-in tar plass i studio, og forklarer at Kari har forsvunnet. På Majorstua er Thomas i full gang med ordtak-testen. «Hadeland», mener én. «Over birkerot», mener en annen, men får korreks for feil dyr. Thomas mener det må være reven.

I bakgrunnen lurer to påskeharer med påskekurv fylt av påskegodter.

Thomas kveler latteren og fyrer løs:

- Og her kommer faktisk påskeharene. Hvor hopper dere?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi hopper til Hadeland. Der skiller vi lag, sier Kari og Janne.

Radiorevolusjon

Fra sitt sjefskontor på Marienlyst slår NRKs radiodirektør Tor Fuglevik fast at radioen lever i beste velgående, midt i vrimmelen av nye medier.

- «Holger Nielsens Metode» er bare ett eksempel på nær og tilstedeværende radio, intet medium kan konkurrere med oss på nærhet. Slik jeg ser det, står radioen i Norge sterkere enn noensinne, sier Fuglevik.

- Vi fikk en radiorevolusjon i 1993, da NRK Radio delte seg i tre kanaler - omtrent på samme tid som vi fikk vår første landsdekkende, kommersielle kanal i P4. Siden den gang har radioen fått 200000 flere lyttere pr. dag. Det er et gammelt medium, men det eneste som tilbyr umiddelbar pålogging og en så diskret tilstedeværelse. Radioen blir det siste mediet som bæres ut med beina først, tro meg.

OVERRASKELSE: Reporter Thomas Numme måtte kvele latteren da programlederne kom hoppende i full påskemundur.
EKTE PÅSKEHARER: «Holger Nilsens Metode» på NRK PETRE samler over 100 000 lyttere hver morgen. Fredag snek programleder Kari Slaatsveen og Janne Rønningen seg ut av studio for å gi sin utsendte reporter Thomas Numme en overraskelse.