FÅR LOMMEPENGER: Både Alexander Rybak, Maria Mena og Tone Damli Aaberge får lommepenger av enten pappa eller manager. Dermed får de hjelp til å ikke bruke opp alle musikkinntektene sine på én gang. Foto:
FÅR LOMMEPENGER: Både Alexander Rybak, Maria Mena og Tone Damli Aaberge får lommepenger av enten pappa eller manager. Dermed får de hjelp til å ikke bruke opp alle musikkinntektene sine på én gang. Foto:Vis mer

Stjernene får lommepenger av pappa og managere

Tjener millioner, men får ikke kloa i alle pengene.

Alexander Rybak har tjent på millioner etter «Fairytale»-suksessen. Men i likhet med andre unge, suksessrike artister får han hjelp til ikke å sette pengene over styr.

I sommer gikk Rybak fra å ha et enkeltmannsforetak til å opprette et eget aksjeselskap med revisjonsplikt i sommer.

- Han får fast månedslønn fra eget AS, forteller Rybaks talsperson Kjell Arild Tiltnes til Dagbladet.

I styret i Alexander Rybak sitter advokat Pedro Fasting - i tillegg til Rybak selv. I følge Tiltnes er det Fasting og Rybak som i fellesskap bestemmer den faste, månedlige utbetalingen.

- Han er en nøktern fyr, med lavt personlig forbruk. Han jobber for det meste, så det blir ikke så mye tid til andre aktiviteter, sier Tiltnes.

Lommepenger av pappa
Det siste året har Rybak kjøpt leilighet på Aker Brygge i Oslo, og innredet den.

- Bortsett fra det og instrumenter, bruker han lite penger, sier Tiltnes.

Tone Damli Aaberge fortalte nylig i et intervju med Dagbladet søndag at hun får lommepenger av pappa, Jon Aaberge.

- Uten pappa hadde jeg vært konkurs for lengst, sa hun til Dagbladet.

Jon Aaberge fungerer som økonomisk rådgiver for datteren, utdyper han i forbindelse med denne artikkelen.

- Jeg ser til at hun får de rettmessige utbetalingene for sine oppdrag. Passer på at managementet presiserer fakturagrunnlaget og slike ting, sier han og fortsetter:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er ikke noe regularitet i overføringene til Tone, men jeg overfører penger når jeg ser at det begynner å bli tomt på kontoen.

Nødvendig å passe på
Han tror det er nødvendig å ha noen som passer litt på.

- Som artist får du et nært forhold til managere og samarbeidspartnere, og vil kanskje kvie deg for å presse hardt på for å få det du har krav på. Da kan det være greit å ha en utenforstående til å ta på seg den oppgaven, sier Jon Aaberge.

Etter det Dagbladet erfarer er ikke slike avtaler vanlig blant artister som har lavere eller ordinære inntekter. Managere betaler nemlig aldri ut forskudd.

Kun artister som genererer et stort overskudd vil ha bruk for en slik ordning.

Maria Mena hadde i følge skattelistene høyest inntekt av alle norske artister i 2009, med 5 090 659 kroner i inntekt. Også hun har en fastavtale om utbetalt lønn med sin manager Rune Lem i Live Nation.

- Jeg får fortsatt månedlige lommepenger, fungerer bra for meg. Takk til Rune Lem og Hege på Live Nation, skrev hun på Twitter i forbindelse med offentliggjøringen av skattelistene.

Primært kunstnerisk anlagt
Christian Uhlen i Gramofonartistenes interesseorganisasjon, Gramart, mener artister generelt har ok orden på økonomien, men:

- Artister er primært kunstnerisk anlagt. Det er nok ikke for tabloid å si. Det er en grunn til at de ikke begynte på Handelshøgskolen eller NTNU, sier han og legger til:

- Noen artister har veldig kontroll, mens andre er ærlige på at de ikke er så interesserte - og har lite anlegg for økonomistyring.

Han ser ikke noe galt i faste overføringer, men mener artistene må være på vakt.

- Det er viktig med en avklart kontrakt om hvordan pengene skal disponeres, og at midlene blir satt på en klientkonto som manageren ikke kan røre. Det er ikke bare for å sikre seg mot grådige managere - hvis manageren skulle være så uheldig å gå konkurs, forsvinner ikke pengene - fordi en klientkonto ikke går inn i konkursboet, sier Uhlen.

Rune Lem ønsket ikke å kommentere saken overfor Dagbladet.