KLAR TALE:  TONO-prisvinner og ECM-gründer Manfred Eicher. FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET
KLAR TALE: TONO-prisvinner og ECM-gründer Manfred Eicher. FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADETVis mer

Stjernestøv og klar tale

Molde spisser festivalformen.

MOLDE (Dagbladet): JA, vi er i gang! Utsikten fra 203 inkluderer nå hittil skoddeskjulte fjell og vi har oppdaget spisesteder i Molde som serverer middag til priser under en halv G.

Siden vi dessuten nesten ble gått/trillet ned av Antony Hegarty og et par Johnson'er da de tok seg inn i nabohotellet Seilet med sine trillebager, kan vi trygt fastslå at Molde nå koker av talent.

I DAG akter denne skriver samt fotograf Bones å wallraffe seg inn på John Scofields masterclass i gitarspill for viderekomne (Bones) like etter frokost. Hvis vi merker framgang, gjentar vi bedriften når Joe Lovano skal lære bort saksofonhemmeligheter seinere i uka, og regner med kunne ta eventoppdrag og kirkekonsertgiger når julen nærmer seg. (Henv. Havnelageret, eksp. anv.)

SERIØST: ECM-gründer og leder Manfred Eicher fikk TONOs Formidlerpris på tysk, engelsk og norsk av Synne Skouen i går kveld, og kvitterte med å takke opphavsrettsorganisasjonen for at den forsvarer opphavsretten i en tid der flere og flere mener at musikk skal være som luft: tynn, pisslunken og gratis. (Han uttrykte det ikke akkurat slik, men meningen var ikke til å misforstå.)

På en etterfølgende pressekonferanse fastslo Eicher at ECM ikke bruker ord som «musikkindustri», «produkt» og «marketing» om det selskapet driver med, og at han føler seg rimelig sikker på at ECM-platene kommer fram til dem de er ment å komme fram til, før eller siden. Den dynamiske produsenten sa mye mer også, men det får vente til en annen gang, for nå venter nye konserter her i Romsdalens bankende jazzhjerte.