Stjernestund på Troldhaugen

BERGEN (Dagbladet): Det finnes magiske øyeblikk på enhver festival av format, der noe urtypisk for arrangementet plutselig sprenger alle grenser for hva som er forventet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

konsert

RAGNHILD HEILAND-SØRENSEN, SOPRAN& EINAR STEEN-NØKLEBERG, KLAVER.Griegs villa på Troldhaugen, Festspillene i Bergen

Griegs vakreste sanger duggfriskt framført.

Ett av dem inntraff her i Bergen fredag.

Og det skjedde i Edvard Griegs egen villa, selve Festspillenes arne om den finnes. Konserten var stillferdig nok i det ytre, om enn stemningsfull til overmål, med vestlandslys på hell mot sommernatta sildrende inn gjennom kniplingsgardinene i dagligstua. Og midt i idyllen Ragnhild Heiland-Sørensen og Einar Steen-Nøkleberg, med et knippe av Griegs fineste komposisjoner: Ibsen-sangene op. 25 og «Haugtussa», komponert i 1895 til nyslåtte dikt av Arne Garborg.

En stor stemme, i en liten stue. Stort vanskeligere kan det ikke være, fordi sangeren må skaffe seg rom nok for uttrykket uten å legge distanse til publikum, eller avstand til intimiteten som hører musikken og sjangeren til.

Lysende

Og det er ikke lite som skal klinge ut her, i musikk der vi kan høre terskler som overskrides av et umåteholdent uttrykk, forløst av tekster som rørte ved dype strenger i Grieg selv. Resultatet kan være overveldende, om sangeren tør å gå distansen opp igjen, uten forbehold.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer