SPINNER STUDIO: Studiotekniker Phill Brown (t.v.) har jobbet med de største stjernene i rocken, men er glad for å kunne jobbe med Al deLoner (Atle Bystrøm) igjen - her i Spinner Studio i Halden. Foto: Anders Grønneberg
SPINNER STUDIO: Studiotekniker Phill Brown (t.v.) har jobbet med de største stjernene i rocken, men er glad for å kunne jobbe med Al deLoner (Atle Bystrøm) igjen - her i Spinner Studio i Halden. Foto: Anders GrønnebergVis mer

Stjernetekniker i studio med norske Al deLoner

Phill Brown har jobbet med verdens største rockere - nå er han i Halden med eks-Midnight Choir-gitaristen.


HALDEN (dagbladet): Studiotekniker Phill Brown (61) sa nei til Rolling Stones to ganger.

Men da norske Al deLoner ringte, var han ikke vanskelig å be.

Jimi Hedrix Den britiske lydteknikeren har vært en del av den internasjonale musikkbransjen siden midt på 60 tallet. Som 16 åring jobbet han med Jimi Hendrix.

- Jeg husker ham som sky, dedikert og vennlig. Han var ikke det dophue folk tror. Da hadde han aldri blitt den gudbenådede gitaristen, sier Brown.

Phill Brown er relativt anonym, bakmannen som var til stede da rockhistorien ble skrevet - og kjenner eller har truffet de aller fleste.

Nei og nei - Jeg ble spurt om å jobbe med Stones på «Some Girls» på slutten av 70-tallet, men sa nei. En god venn av meg hadde akkurat gått bort. Den andre gangen var om lag ti år seinere - på «Steel Wheels».

Da takket han nei - igjen. Én plate med Stones fikk holde.

- Årsaken var at jeg ikke lenger orker å jobbe med Mick Jagger. Han er en ufordragelig fyr, en falsk kameleon, sier Brown.

Fikk nok Mot slutten av 60-tallet var Phill Brown tekniker på «Beggars Banquet», en av Stones? mest legendariske plater.

- Jeg elsker Charlie Watts, sier Brown og fortsetter.

- Skulle gjerne laget ei plate sammen med ham. En fantastisk fyr. Keith Richards er en bra mann. Bill Wyman, også. Gjorde også en av soloplatene til Jagger, men - nei. Han er ikke min mann ...

Når han først skal snakke om de aller største rockikonene, klarer han ikke å dy seg. Sier man Stones, så må man si Beatles.

En dårlig fyr - Paul McCartney er en fantastisk bassist, men ellers en dårlig fyr. Nei, nå har jeg sagt nok. Du kan for øvrig lese boka mi som kom for vel et år siden, «Are We Still Rolling?».

Der kan man få innblikk i rockens historie, sett gjennom øynene til Phill Brown. Om hans møter med bl.a. Small Faces, Rod Stewart, Bob Marley, Cat Stevens, Roxy Music, Toto, Led Zeppelin, Pink Floyd, Dido.

- Men hvorfor sitter du i Spinner Studio i det gamle spinneriet i Tistedalen?

- Jeg traff Al (de Loner, aka Atle Bystrøm) i 1998. Var med på Midnights Choirs? «Amsterdam Stranded». Siden har vi holdt kontakten, forteller Brown.

Akustikk - ikke teknikk DeLoner er glad for at teknikeren som satte sitt preg på bandets gjennombruddsplate er tilbake.

- Vi har jobbet sammen ved flere anledninger. Phill vet hva jeg er ute etter - et lydbilde som er tidløst, atmosfærisk og magisk, sier de Loner.

Både Brown og de Loner roser Spinner Studio.

- Innspillingsrommet er digert. Det gir utrolig flott akustikk. Faktisk er rommet viktigere enn det teknikken, sier Brown.

David Gray Når Phill Brown er ferdig i Halden, går turen tilbake til London.

- Skal jobbe med David Gray.

- Han hadde hørt Midnights Choirs? «Amsterdam Stranded» og likte atmosfæren og lyden - og engasjerte meg som tekniker.

BRA MANN:  Phill Brown liker Keith Richards. Foto:  Torbjørn Grønning / Dagbladet
BRA MANN: Phill Brown liker Keith Richards. Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet Vis mer
DÅRLIG FYR:  En kameleon, mener Phill Brown om Mick Jagger. Foto:  Torbjørn Grønning
DÅRLIG FYR: En kameleon, mener Phill Brown om Mick Jagger. Foto: Torbjørn Grønning Vis mer