Stødig maskineri

NØRNBERG (Dagbladet): Det var fire drevne, men ikke akkurat sultne, karer som innledet en forsinket Europa-turné foran 100 000 gira tyskere i går kveld. De magiske øyeblikkene var få, og til tider ble The Rolling Stones nærmest statister i sitt eget maskineri.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Europaturneen ble innledet med et drønn som fikk hele Nürnberg til å riste. Så kom Keith Richards alene ut på scenen, dro en seig men velkjent akkord mens de første pyroeffektene tente det velsmurte Stones-maskineriet. Gutta var på plass, og Keith lot gitar-feeden feide over i «Satisfaction». Nei, rocken er ikke død.

Klassikere

Unge Jagger sverget en gang at han aldri skulle spille «Satisfaction» etter at han hadde fylt 40. Men mye rart har rent i havet siden den gang. Keith uttalte likevel nylig at han fortsatt føler det er på tide å slippe tigeren ut av buret hver gang han drar i gang klassikeren. Nå sto han der, strålende som aldri før og dresset opp i en kappe som minnet mistenkelig om det samme dyret. Om tigeren har blitt noe tam med årene, så viste bandet at den fortsatt kan brøle.

Ufattelige 100000 mennesker hadde fått plass på stadionet som ble bygd av Hitler for samme antall mennesker på 30-tallet, og var en av nazistenes største propagandaarenaer. Selv ikke The Rolling Stones kan beskyldes for å være stormannsgale i et slikt perspektiv.

Strippet

Dessuten har gutta strippet ned showet betraktelig siden Voodoo Lounge-turneen i 1995. Den gangen var det oppblåsbare dokker og pyroflash for alle penga, mens Jagger for som en jojo opp og ned på scenen. Nå er Stones inspirert av svunne, romerske tider, som tittelen på albumet indikerer. Men selv om de fire rullesteinene er i ferd med å bli rockens dinosaurer, blir brua til antikken en smule tynn som konsept. Om scenen ikke er det mest spennende rocken har sett, så var den praktisk innredet med en gigantisk rund videoskjerm. Den hang som en sol over scenen, og lot stjernene kaste sitt lys over publikum.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer