Stokstad med komp

Akademiprofessor og jazzmusiker Ove Stokstad nøyer seg ikke med å spille solo i Galleri Norske Grafikere i Oslo, men har med seg en internasjonalt sammensatt oktett på veggene. Der det oppstår samklang gjennom politisk engasjement.

Stokstad slår selv an tonen med serigrafier på akrylplater, hvor dramatiske tegn i rødt og svart spilles ut mot røntgenfotograferte kranier i serien «Europeisk landskap». En konflikt på trondhjemsk grunn danner litografisk bakgrunn for grafikkmappa «Svartlamon lever», hvor også parhestene Håkon Bleken/Håkon Gullvåg og Kjell Erik Killi Olsen bidrar med flerstemt kritikk. Ellers styrer Herman Isaksen utenom Lykkens Portal under tittelen «Nidelven stille», i fotoforankrete triptykon med aktuell nature morte-stemning i 1000-årsbyen.

Motspråk

Columbiansk-norske Fabiola B. Charry kommer fra en langt mer dramatisk samfunnsmessig bakgrunn, hvor undertrykkingen er både fysisk og mentalt utslettende. Med sine armerte erindringer og etsinger i stål formulerer hun et motspråk til makthavere, som ikke nøler med å kvele fantasiens frigjørende tale. Ana Maria Pacheco har sine røtter i Brasil, men etser fryktens syner med Goyas opprørthet over krigens ulykker.

Engelske Peter G. Rhoades er generasjonsfelle med Stokstad, men grafisk beslektet med tendensen i 70-åras GRAS-trykk. Kåre Henrikssons enorme serigrafier måler spennet mellom himmel og helvete med aktuelle mediefragmenter, som ikke lar seg forsone med blåtoner ä la Blekens bemalte fotomontasjer. Et diptykon som avslutter denne grafisk kollektive billedblues over temaer som aldri ser ut til å forstumme.

Harald Flor BILLEDKUNST
«Ove Stokstad inviterer VIII#&187;

Galleri Norske Grafikere

Oslo