ANDENES: Vil butikkene i Andenes klare seg, dersom Andøya flystasjon blir nedlagt, spør Kristian Leerstang Sørensen. Foto: Bjørn Jørgensen / Samfoto
ANDENES: Vil butikkene i Andenes klare seg, dersom Andøya flystasjon blir nedlagt, spør Kristian Leerstang Sørensen. Foto: Bjørn Jørgensen / SamfotoVis mer

Stolt, sa du? Hvordan kan du være stolt av å frata 500 andværinger jobbene sine?

Hvordan kan du sitte på løvebakken å se på at et lokalsamfunn blir revet fra hverandre på denne måten? 

Meninger

Andøy er en kommune helt ytterst i havgapet, lengst nord i Vesterålen. Her bor det snaue 5000 innbyggere for øyeblikket. Vi kan tilby alt fra hvalsafari, havfiske, fantastisk natur og en lokalbefolkning som nå sammen står opp mot en regjering som ønsker å ta fra oss noe av det kjæreste vi har, nemlig Andøya Flystasjon.

Den 17. juni 2016 står i dag frem som en av de mørkeste dagene i flystasjonens historie. Det var da vår alles kjære statsminister stod frem på riksdekkende TV og sa at hun var stolt over å legge ned Andøya flystasjon.

Stolt, sa du? Hvordan kan du være stolt av å frata 500 andværinger jobbene sine?

Hvordan kan du og dere sitte på Løvebakken å se på at et lokalsamfunn blir revet fra hverandre på denne måten? Eier dere ikke samvittighet?

Mange i lokalbefolkningen sliter med å forstå tallene dere presenterer i rapportene, mange sliter med å forstå de støytiltakene dere mener må til. Men hva vet vel vi, kanskje er nedleggelsen av Andøya et ledd i en ny valgkamp, hvor dere ser at velgermassene er større i områdene rundt Evenes, altså i Harstad og Narvik, enn på Andøya, som tross alt kun har snaue 5000 innbyggere?

Artikkelen fortsetter under annonsen

La oss ikke gjøre dette til skittent spill, og la Andøya bikke under fordi dere ser en mulighet for å sanke stemmer rundt Evenes. La oss heller legge alle kortene på bordet å gi lokalbefolkningen her en sjanse!

På Andøya er vi stolte av flystasjonen vår, vi er alle stolte av å komme fra denne fantastiske øya som ligger ytterst i havgapet! (Som virkelig er verdt ett besøk). De siste dagene har en Facebook gruppe sett dagens lys: Bevar Andøya Flystasjon. Her er det nå over 12 000 medlemmer. Samtidig har nesten 4000 signert på et opprop mot nedleggelse av flystasjonen. Det sier litt.

I hvert fall om en legger til grunn at det i kommunen er bosatt rundt 5000 andværinger.

Ringvirkningene ved en eventuell nedleggelse av flystasjonen vil utvilsomt bli enorme. Hva vil skje med den militære branntjenesten som i høy grad bistår den kommunale? Kan kommunen klare å opprettholde ett fullverdig og brannsikkert brannvesen i hele kommunen?

Hvordan vil det gå med den sivile delen av flystasjonen? Vil den klare å overleve selv, uten militær aktivitet? Hvordan skal den sivile flytrafikken klare alt av vedlikeholdsutgifter alene. På Andenes, som er kommunesenteret i Andøy, finnes et utvalg av forretninger - vil disse kunne overleve om forsvaret forsvinner?

Regjeringen har gått ut med tall på at omtrent 90% vil kunne beholde jobbene sine i kommunen, selv om flystasjonen legges ned.

Hvor kommer dette tallet fra?

Teller man kun med dem som er direkte berørt av nedleggelsen? Altså de rundt 500 som mister jobbene sine? Hva med alle dem som indirekte blir berørt? Dem hører vi ikke noe om.

Vil vi fortsatt kunne tilby turistene Norges mest spektakulære hvalsafari? Vil fergen over til Senja måtte legges ned på grunn av passasjersvikt, eller vil Trude Olsen hos Andenes Herreekvipering måtte si opp noen av sine ansatte?

Disse menneskene har dere ikke tenkt på?

I langtidsplanen som dere la frem, finner lokalbefolkingnen også en del ubesvarte spørsmål og underlige avgjørelser. La oss ta Støydemping for eksempel: Her sier regjeringen at det vil koste rundt 5 milliarder å forelenge tverrvindbanen og samtidig støyisolere husene. De sier at det totalt vil koste 8,7 milliarder å samle alt på Andøya.

Men hva med Evenes, som er vinneren i langtidsplanen, en, for all del, viktig sivil lufthavn for regionen, men her må det meste bygges opp og rullebane må forlenges.

Hvordan dere kan si at det er stort behov for nye invisteringer i administrasjonsbygg og boliger til nye vernepliktige, er for meg merkelig! Hvordan blir det dyrere å renovere en veldreven stasjon, enn å bygge opp en ny på Evenes?

Ikke bare vil nedleggelsen få konsekvenser for for flyplassansatte, den vil også gå hardt utover ATC (Andøya Test Center). Men her vet tydeligvis regjeringen mer enn direktøren Odd Roger Enoksen. Regjeringen mener at en nedleggelse av flystasjonen ikke betyr kroken på døren for ATC, noe som er stikk i strid med det Enoksen selv har gått ut med. Viktigheten av å ha Andøya flystasjon er avgjørende for fremtidig drift av ATC!

Et annet viktig punkt er våre nærmeste allierte, nemlig USA. Evenes, hvor regjeringen ønsker å etablere ny overvåkning og dronebase, er av nettopp USA vurdert som uegnet til planlagte droneflyvninger. Mens Andøya deriomot skal være høyaktuell.

Det skal heller ikke være noen hemmelighet at innflyvningen til nettopp Evenes har vært kontroversiell. Allerede i 2011, da forsvarssjefen la frem sitt fagmillitære råd, var Evenes allerede ute av diskusjonen om å bli landets hovedflystasjon. Det på grunn av den vanskelige innflyvningen, men det gjelder kanskje ikke lengre?

Noe av det mest bemerkelsesverdige er vel at man nesten ikke trenger å bygge noen ting på Evenes, hverken hangarer, verksteder eller ny rullebane. Men dette blir vel fortsatt et mye rimeligere alternativ enn å fortsette driften på Andøya?

Nei, kjære Erna, la oss en gang for alle beholde flystasjonen vår.

Det er ingen skam å snu!

Men frem til det: Vi gir oss ikke uten kamp, vi kommer til å snu hver minste stein for fortsatt operativ drift ved Andøya Flystasjon!

Og til slutt, kjære stortingsrepresentanter: La oss lytte til lokalbefolkningen, våre allierte, våre fremste forskere og analytikere!

La oss gå for det som utvilsomt er det klart beste alternativet for ny overvåking og kampflybase, nemlig Andøya Flystasjon.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook