Debatt: Rus i trafikken

Stopp en fyllekjører i sommer

Det er langt fra mange nok som sier de ville stoppet en person fra å kjøre etter å ha drukket. Det er dårlig nytt for alle som kjører bil.

DU KAN REDDE LIV: Hver eneste dag gjennomføres 14 000 kjøreturer med promille på norske veier. Stopper du en promillekjører, redder du liv, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
DU KAN REDDE LIV: Hver eneste dag gjennomføres 14 000 kjøreturer med promille på norske veier. Stopper du en promillekjører, redder du liv, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB ScanpixVis mer
Meninger

Sommeren er på vei, og flere enn før planlegger å tilbringe årets ferie i Skandinavia. Det betyr mange biler og mange timer på norske veier, med hele familien i baksetet. Det kan innebære en større risiko enn vi aner.

En fersk undersøkelse Respons Analyse har utført for Av-og-til viser at bare 76 prosent ville bedt en bilfører de visste hadde drukket alkohol, om å la bilen stå. Bare en av tre ville ringt politiet. Det er langt fra gode nok tall.

AV-OG-TIL: Randi Hagen Eriksrud.
AV-OG-TIL: Randi Hagen Eriksrud. Vis mer

De siste fem åra har i snitt 123 mennesker omkommet på norske veier hvert eneste år. 651 har blitt alvorlig skadet, mange av dem for resten av livet. Ifølge Statens vegvesen spiller rus en avgjørende eller sterkt medvirkende rolle i mer enn hver femte dødsulykke. Rusrelaterte ulykker forekommer oftere på kvelds- og nattetid, i helger og på sommeren.

Derfor har utrykningspolitiet jevnlig promillekontroller på norske veier nå i sommermånedene. Mange av oss vil i løpet av de neste ukene møte en vennlig politibetjent med et plastrør og et måleapparat, med beskjed om å blåse. Det skal vi være glade for. Vi vet at synlig politi og aktive kontroller har en tydelig kriminalitetsforebyggende effekt. Det fører kort sagt til at færre tar sjansen.

Samtidig sier det seg selv at politiet ikke kan være over alt – til alle tider. De er helt avhengige av publikums hjelp. De trenger at folk sier ifra til berusede sjåfører, og de trenger at folk ringer og varsler dem dersom en sjåfør som har drukket, likevel velger å sette seg bak rattet.

En sjåfør med promille representerer en stor fare, ikke bare for seg selv, men også for alle andre som ferdes på veiene. En påvirket sjåfør har dårligere dømmekraft, tregere reaksjonsevne og responderer feil ved farlige situasjoner. I tillegg tar han sjanser han ikke ellers ville ha tatt. Det kan få enorme konsekvenser, ikke bare for sjåføren selv, men også for alle andre som tilfeldigvis befinner seg på samme veistrekning på feil tidspunkt: Bestemødre på vei hjem fra butikken. 18-åringen som har lurt seg ut på hemmelig kveldsbesøk til den nye kjæresten sin. Barnefamilien som nettopp har startet sommerferien.

Vi vet at mange har en ekstra terskel for å ringe politiet. Det kan lett føles som om man svikter kompisen sin når man tar opp telefonen. Det er imidlertid en historie med to sider. Vi vet at mange av dem som er i ferd med å utvikle et alkoholproblem, i ettertid er glade og takknemlige for at noen turte å gripe inn. For mange blir det vendepunktet som gjør at de klarer å ta tak i uvaner som på sikt kunne fått store konsekvenser.

I tillegg spiller tips en avgjørende rolle for politiets arbeid med å holde veiene våre trygge. Politiet tar mange fyllekjørere etter tips fra publikum, og er helt avhengig av at folk tør å ringe dem - også når det føles som om du tyster på en venn.

Hver eneste dag gjennomføres 14 000 kjøreturer med promille på norske veier. Stopper du en promillekjører, redder du liv.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.