NEI TIL NY E18: E18-planene bryter med klimamålene og nasjonal miljøpolitikk, skriver forfatterne. Foto: Stein J BJørge
NEI TIL NY E18: E18-planene bryter med klimamålene og nasjonal miljøpolitikk, skriver forfatterne. Foto: Stein J BJørgeVis mer

Stopp galskapen! Planene om E18-utvidelse må avlyses

Det er usolidarisk å bygge infrastruktur som bare de aller rikeste har råd til å bruke.

Debattinnlegg

I disse dager forhandler Oslo og Akershus om hva og hvem vi skal prioritere i samferdselspolitikken. Mens Oslo-byrådet vil prioritere vanlige folk, sier Høyre og Akershus Arbeiderparti ja til et veiprosjekt som verken er lønnsomt, miljøvennlig eller kommer folk flest til gode. Tiden er inne for å lytte til det tydelige budskapet fra økonomene og transportforskerne. Planene om E18-utvidelse må avlyses.

Prislappen på en ny E18 vil ligge på nesten 40 milliarder kroner. Det er mer enn hele Norges bistandsbudsjett i 2016 og 75 prosent av hele forsvarsbudsjettet. For den samme summen kunne vi fått ny t-banetunnel, Fornebubane, trikk på Ring 2 og et sammenhengende sykkelveinett.

Samfunnsnytten av E18-utbyggingen er sørgelig lav. Både Ruter og Jernbaneverket er klare på at behovet for veikapasitet på Vestkorridoren vil minke, ikke øke, i fremtiden. Heller ikke transportforskerne er spesielt interessert i ny motorvei - de mener derimot at økt veikapasitet vil føre til flere biler, mer kø og økte utslipp. For hver krone vi bruker på E18 går vi flere titalls øre i minus, ifølge økonomene.

E18-planene bryter med klimamålene og nasjonal miljøpolitikk. Stortinget har vedtatt at all vekst i persontransport i byområdene skal tas i gange, sykkel og kollektiv. Likevel vil altså høyrepolitikerne og Akershus Arbeiderparti gå med på en løsning som tar unna unna veksten gjennom mer privatbilisme. At Høyre neglisjerer Klimaforliket er ikke vår tids største overraskelse, men vi forventer at våre venner i Akershus AP tar klimaproblemene som følger med en E18-utbygging på alvor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Folk dør av giftig luft i og rundt Oslo. I vinter ble Norge dømt av den internasjonale EFTA-domstolen grunnet dårlig luftkvalitet. Bilkjøring på E18 er ingen menneskerett, men det er friheten til å puste ren luft. Hensynet til miljøet - både globalt og lokalt - må veie tyngst når vi utformer samferdselspolitikken vår.

E18 skal finansieres med bompenger. Ifølge Høyre og Akershus Arbeiderparti er det også med bompenger vi skal hindre at biltrafikken øker på den nye veien. Bompenger er et viktig og nødvendig grep for å kontrollere og redusere bilbruk, men et sted må også grensen gå. Dagens planer gjør veien så dyr at pendlere vil måtte betale 120 kroner for å kjøre tur/retur på veien, i tillegg til dagens bomring rundt Oslo. 120 kroner om dagen er lite penger for velstående bilister, men veldig mye for de med trangere økonomi. Det er usolidarisk å bygge infrastruktur som bare de aller rikeste har råd til å bruke. E18 blir så dyrt at det uansett ikke er et prosjekt som gagner vanlige folk. Hvordan kan Høyre og Akershus Arbeiderparti mene at det er en god investering å bygge en vei som de planlegger at ingen skal ha råd til å kjøre på?  

Nye E18 er en del av Oslopakke 3, som er den overordnede planen for samferdselsprosjekter i Oslo og Akershus. Det er ikke ubegrenset med penger i Oslopakke 3, og vi har ikke råd til alle prosjektene vi ønsker oss. Jo større andel av bompengene som går til vei, jo mindre blir bompengeandelen som går til andre ting. Å prioritere E18-utbygging vil kunne gå på bekostning av viktige Akershus-prosjekter som Fornebubane, Ahusbane og Romerriksbane.

Et vanlig argument fra E18-tilhengerne er at veien er nødvendig for byutviklingen i Akerhus, men privatbilen kan ikke fortsette å være et evig premiss for byutvikling. Dessuten er 40 milliarder for en vei som ingen skal kjøre på veldig dyr byutvikling. Moderne byer bygges rundt kollektivknutepunktene og har en infrastruktur som gjør det mulig å få hverdagen til å gå opp uten å bruke bil hver dag. E18-debatten er derfor ikke et spørsmål om byutvikling eller ikke, men om hva slags byutvikling vi ønsker oss.

Flere og flere vil velge kollektivt, sykkel og gange i årene som kommer. Bilen blir mindre viktig. Det er bakstreversk og paradoksalt å bygge større vei med mål om at færrest mulig, og helst bare de velstående, skal kjøre på den. Vi ønsker oss politikere som tar både klimamålene, økonomiske hensyn og forskningen på alvor. Vi retter en klar oppfordring til politikerne som nå forhandler om fremtiden til det sentrale Østlandet: Snu før det er for sent - vrak planene om utvidelse av E18.