Stopper Abel i bare trusa

Plateselskapet Virgin nekter å publisere en musikkvideo med en svært lettkledd Morten Abel.

- Musikkvideoen ble nok for farlig for dem. Videoen er skandaløs fordi den er så uhøvlet frisinnet, mener videoens regissør Per Heimly.

- Morten Abel slik som du aldri har sett ham før, skryter han.

Filmen ble tatt opp i beste Dogme-stil med håndholdt amatørkamera og null effekter. Også i klesveien. I videoen vandrer en lettkledd Abel rundt i en Oslo-leilighet mens han synger til sin egen sang som dundrer ut fra et stereoanlegg. I bakgrunnen danser to heller økonomisk bekledde jenter.

Alt for Morten

Både Morten Abel og en av Norges fremste guttemodeller, Halvor Marstrander (17), kaster klærne - så nær som trusa - i videoen.

- Det var litt «kle av deg og ha det morsomt» , forteller 17-åringen, som er en god venn av Abel.

- Jeg er egentlig ikke typen som kaster alt. Men jeg gjør hva som helst for Morten og det nye albumet, understreker Marstrander. Likevel føler han at det ble litt vilt.

På oppdrag

Fotokunstner Per Heimly lagde musikkvideoen til Morten Abels singel «Tulipz» på oppdrag fra Virgin Records. Men da plateselskapet fikk se det ferdige resultatet, ble det forkastet på stedet.

- Videoen ble svartelistet av Virgin. Norske plateselskaper vil ha alt på et middelmådig nivå. De vil at Morten skal være en flink og snill popstjerne med en eller annen intetsigende video. At Morten framstår som litt gær'n i en video jeg lager utifra min kunstneriske integritet, blir ikke godtatt, mener Heimly.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vulgær

Heimly hevder videoen ble bannlyst fordi plateselskapet mente den ville ødelegge Abels karriere.

- Det er jo bare tull. Dette er en video som folk vil ha lyst til å se. Den er vulgær, har seksuelle undertoner og balanserer på tabugrenser, samtidig som den er tidsriktig og morsom, hevder han.

Heimly sier han laget videoen som en reaksjon mot de overflatiske, rådyre og teknisk perfekte videoene som dominerer på MTV.

- For dårlig

Virgin-direktør Per Eirik Johansen er av en annen oppfatning.

- Vi satte ned foten for Heimlys video fordi den var for dårlig. Latterlig dårlig, faktisk, kommenterer Johansen.

- Videoen ville på ingen måte ha gagnet Abels karriere. Verken kunstnerisk eller som middel for å selge Morten Abel, holdt videoen mål, sier han.

Abel-manager Erling Johannessen er - ikke overraskende - enig med Virgin-sjefen.

- Den fungerer ikke som en salgsfremmende video for produktet Morten Abel. Glimt i øyet har den, men er altfor useriøs, sier Johannessen. Han vil ikke kommentere innholdet noe nærmere.

På Abels offisielle hjemmeside heter det at Heimlys video sto i fare for å ruinere Abels karriere for evig og alltid.

Morten Abel selv sier følgende:

- Takk Gud for at noen klarte å stoppe videoen før den nådde media.

«Morten Abel slik som du aldri har sett ham før.»«Takk Gud for

at noen klarte

å stoppe videoen før den nådde media.»

COVERBILDE: Slik er det derimot greit at Morten Abel selger sin nye soloplate.