Stopper Durek Verrett-bok

Cappelen Damm skulle etter planen gi ut boka til den selverklærte sjamanen i slutten av måneden. Nå er utgivelsen stoppet.

STOPPER BOKA: Sjaman Durek Verrets bok «Spirit Hacking», vil ikke bli utgitt på norsk likevel. Forlaget, Cappelen Damm, stopper boka. - Riktig avgjørelse, sier kulturredaktør i Dagbladet, Sigrid Hvidsten. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Cappelen Damm stopper utgivelsen av Durek Verretts bok. Det opplyser forlaget til Dagbladet.

Boka til den selverklærte sjamanen skulle etter planen gis ut på norsk i slutten av måneden.

Dagbladet har i flere artikler skrevet om kritikk fra medisinske fagfolk mot innholdet i boka.

- Etter at den engelske utgaven ble utgitt, innså vi gjennom de oppslagene som kom, blant annet i Dagbladet, at dette manuset må gjøres til gjenstand for bredere og mer kritisk lesning internt i forlaget, sier forlagssjef Knut Ola Ulvestad til Dagbladet

Kritisk til kreftpåstander

Gjennomgangen førte til en konklusjon om at boka ikke kunne gis ut.

- Det handler først og fremst om etikk, ikke om jus. For oss handler det om å ta et riktig valg. Vi har gjort en feil, vi har blitt gjort oppmerksom på at vi har gjort en feil, og nå retter vi den opp så godt det lar seg gjøre.

Ulvestad sier at så vidt ham bekjent er det første gang Cappelen Damm stopper en utgivelse siden Cappelen og Damm fusjonerte i 2007.

Siden den gang har forlaget gitt ut minst 10 000 bøker, ifølge kommunikasjonssjef Tone Hansen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer