Stopper Media Norge

Det holder ikke at Schibsted selger seg ut av Adressa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Medietilsynet lar ikke Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad fusjonere til et selskap kalt Media Norge.

Media Norge

  • Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen vil slå seg sammen i det børsnoterte konsernet Media Norge, som får Schibsted som dominerende eier.
  • Også Konkurransetilsynet har varslet at det kan bli aktuelt å gripe inn mot fusjonen. Tilsynet avgjør om de vil treffe et vedtak i saken innen 11. juni.
  • Medietilsynet fastslo onsdag at Media Norge-fusjonen ikke vil bli godkjent fordi Schibsted får en for sterk eierposisjon i norske aviser.
  • Gjennom fusjonen fikk Schibsted en eierandel på 68,33 prosent, men selskapet er ifølge NTB forpliktet til å selge seg ned til 50,1 prosent.
  • Adresseavisen er satt ut av fusjonen, men ønsker å fortsette annonsesamarbeidet med de øvrige regionavisene.
  • Schibsted vil selge seg ned i Adresseavisen for å tilfredsstille kravene fra Medietilsynet om et samlet nasjonalt opplag under 33,3 prosent. Dette er likevel ikke nok for tilsynet.

Tilsynet la ut et høringsnotat 24. april 2007 der de gikk imot sammenslåingen. 13 parter uttalte seg i høringen, uten at det fikk Medietilsynet til å endre mening.

- Vi mener partene gjennom denne fusjonen får en for sterk og betydelig eierstilling i norske medier til at vi kan godkjenne den, sier Gudbrand Guthus, områdeleder for konsesjon og tilsyn i Medietilsynet, til Dagbladet.no.

I dag sender de et varsel til partene om at de griper inn mot fusjonen.

- Det er ikke tilstrekkelig at Schibsted selger det de eier i Adresseavisen, fortsetter Guthus.

Nå må partene komme med nye forslag.

- Vi må finne noe som kan løse dette problemet slik at de ikke får denne sterke stillingen. Dersom partene og vi ikke kommer fram til en minnelig løsning, blir det ikke noe av Media Norge, sier Guthus.

MØTER MOTSTAND: Konserndirektør for Schibsteds norske virksomhet Birger Magnus (andre fra venstre) under en pressekonferanse der prosjektstyret i Media Norge orienterte om etableringen av det nye mediekonsernet. Foto: CORNELIUS POPPE / SCANPIX
MØTER MOTSTAND: Konserndirektør for Schibsteds norske virksomhet Birger Magnus (andre fra venstre) under en pressekonferanse der prosjektstyret i Media Norge orienterte om etableringen av det nye mediekonsernet. Foto: CORNELIUS POPPE / SCANPIX Vis mer
Stopper Media Norge

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer