Det er ikke originaliteten som gjør Diddy Kong Racing så bra. Likhetstrekkene med tidligere Nintendo-suksesser som Super Mario 64 og Mario Kart 64 er mange og tydelige. Det er andre ting som stiller spillet i en klasse for seg. For det første har det bred appell (her kan både barn og voksne ha det moro - et stort pluss for spill i denne prisklassen). For det andre er grafikken, lydbildet og spillbarheten svært bra - og kanskje aller viktigst: Det er både såre enkelt å skjønne, og på de første nivåene også å spille. Samtidig er det overraskende komplisert å komme seg gjennom. Det gir spillet svært høy (og lang) underholdningsverdi.
Prinsippet er enkelt: Velg spiller og konkurrer på forskjellige baner. Enten i go-cart, luftputebåt eller småfly. Hver gang du vinner får du poeng som igjen gir deg adgang til nye baner. Det er bare det at antall baner og motstandere virker nærmest endeløse. I det du tror det nærmer seg slutten, åpner det seg en ny verden med nye baner. At det hele utspiller seg i et slags Super Mario-univers og er befolket av diverse dyr (ekorn, mus, skilpadder, sjimpanser, dinosaurer, blekkspruter osv), gjør det hele bare enda bedre. Ved å bevisst ikke tilstrebe en så naturtro grafikk som mulig, men tvert i mot velge en tegnefilm-kvalitet, har spilldesignerne gjort det lettere for seg selv - og tilført spillet solide mengder sjarm.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger