GOD:  Kurt Elling og det danske Klüvers Big Band vakte stor lykke på Nasjonal jazzscene, Victoria, med en inspirert og swingende konsert fredag kveld. Foto: Terje Mosnes/Dagbladet.
GOD: Kurt Elling og det danske Klüvers Big Band vakte stor lykke på Nasjonal jazzscene, Victoria, med en inspirert og swingende konsert fredag kveld. Foto: Terje Mosnes/Dagbladet.Vis mer

Stor kveld med Kurt Elling

«Verdens beste jazzsanger» overbeviste i Oslo.

KONSERT: Tilbake på et nyvasket og -renset Victoria etter vann- og kloakklekkasje, fortsatte Nasjonal jazzscene sesongåpningen fredag kveld med årets første utenlandske tilbud: Den amerikanske jazzsangeren Kurt Elling med Klüvers Big Band fra Århus.

Og omtrent samtidig som rundt en million nordmenn fikk med seg Elling og bandets «Norwegian Wood» på «Skavlan», satt 252 sjeler på Victoria og kunne med stigende begeistring konstatere at Frank Sinatra hadde gjenoppstått.

Eller - ikke helt. For selv om Elling (43) innledningsvis croonet barytonmaskulint i vei over et veldig Nelson Riddle/Johnny Mandel-klingende storband med «Steppin' Out» og «In The Still of The Night», og også utseendemessig minnet mer om Sinatra enn noen strengt tatt burde, begynte han gradvis å bygge sitt eget uttrykk i en småfunky «April In Paris».

Hyllet James Moody
En balladevakker hyllest til nyss avdøde James Moody - «Moody's Mood for Love» - tok ham lenger inn i den instrumentale, improviserte jazzsangen enn Sinatra dristet seg, og da han ga seg i kast med sin egen tekst til Bob Mintzers arrangement av John Coltranes «Resolution», kjent som sats to av «A Love Supreme», var det ingen crooner, men en vaskeekte jazzimprovisator som red høyt på lydbølgene fra det spenstige danske storbandet.

Der og da var det lett å begripe hvorfor sangeren fra Chicago for tida har posisjonen som verdens ledende i sitt fag.

Elling har et nytt album, «The Gate», ute i disse dager, og naturlig nok plugger han det med avvæpnende humor fra scenen under den nordiske turneen han og Klüvers Big Band nå gjennomfører. «Steppin' Out» og «Norwegian Wood» inngår i «The Gate»-repertoaret, og i konsertens andresett fikk vi også en følsom versjon av King Crimson-låta «Matte Kudasai» og Stevie Wonders «Golden Lady». Også standardene «Nature Boy» og «More Than You Know», kjent fra tidligere Elling-album, ble tatt under original, innlevd behandling her.

God trommis
Hele veien balanserte Elling fint mellom det nøkternt kontrollerte og eksalterte i henvendelsen. Han lot også Klüver-bandets mange meget kompetente musikere slippe til i kor som, om de ikke flyttet fjell, holdt bra nivå.

Aller best av dem var trommeslager Morten Lund, kjent fra bl a Sinne Eegs gruppe og en utøver som kan flytte det meste. Nest etter Elling selv, var hans spill kveldens største beholdning.

LITT LIK:  Kurt Elling er ikke helt ulik Frank Sinatra av verken utseeende eller sangstil. Foto: Terje Mosnes/Dagbladet.
LITT LIK: Kurt Elling er ikke helt ulik Frank Sinatra av verken utseeende eller sangstil. Foto: Terje Mosnes/Dagbladet. Vis mer