DÅRLIG DAG: Sola skinte ikke for Jacob Bannons på Øya. Converge-konserten ble ikke den hardcore-festen mange hadde håpet på. Foto: Eirik Helland Urke
DÅRLIG DAG: Sola skinte ikke for Jacob Bannons på Øya. Converge-konserten ble ikke den hardcore-festen mange hadde håpet på. Foto: Eirik Helland UrkeVis mer

Stor nedtur fra Øyas hardcore-stjerner

Converge maktet ikke å rette opp inntrykket etter den feilslåtte Hove-konserten for noen år siden.

|||KONSERT: Navnet Converge har stått å lese i mange av landets største aviser denne våren.

Grunnen til det er at Converge-girarist Kurt Ballau har produsert den eminente Kvelertak-debuten som har gjort sine seiersrunder rundt om i det ganske land.

Det ble dog ikke noe seierstokt for Converge på Øyas siste kveld. Grunnen til det er flere, men den mest åpenbare var lyden.

Lydgrøt De første låtene var alt man kunne høre noen spinkle trommer og grautete gitarfresing. Bassen var borte og alt trøkket forsvant ned i scenegulvet.

Miksen kom seg etter hvert, men volumet var fortsatt så lavt at man uproblematisk kunne konversere med sidemannen bare 15 meter fra scenen.

Det andre problemet er at Jacob Bannon har store problemer med å videreformidle energien sin til det avventende publikummet.

Han valser mest rundt i sin egen hardcoreboble, en boble han ikke klarer å sprekke før helt mot slutten.

Raffinert Det er synd da at Converges i utgangspunktet raffinerte og relativt komplekse hardcore fremstår såpass unyansert og innadvendt som den gjør i første halvdel av konserten. 

«Axe to Fall» var et av fjorårets store plater og når det briljante åpningssporet «Dark Horse» koker bort i uinspirert kål, er det åpenbart at det er et eller annet som ikke stemmer.

Det kommer seg betraktelig mot slutten når de verste lydproblemene er skrudd bort, men det  klarer ikke å skubbe bort det faktum at Converge på Øya ble en stor nedtur.