STOR JUBEL: For bare en måned siden feiret Pluss-redaksjonen 60 000 abonnenter. Nå runder de snart 70 000. Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet
STOR JUBEL: For bare en måned siden feiret Pluss-redaksjonen 60 000 abonnenter. Nå runder de snart 70 000. Foto: Jørn H. Moen / DagbladetVis mer

Stor økning i Dagbladet Pluss: - Jubelstemning

Dagbladet runder 70 000 Pluss-abonnenter etter en måned med stor vekst.

Dagbladet får en økning i totalt opplagstall i 2018, på grunn av stor framgang for Dagbladet Pluss. Det viser de offisielle opplagstallene for norske aviser som legges fram i dag av Mediebedriftenes Landsforening.

Nå runder premiumtjenesten snart 70 000 abonnenter. Dagbladet Pluss har hatt en økning på 48 prosent siden samme tid i fjor.

- Det er bare en måned siden vi jublet for 60 000 abonnenter, men vi har hatt en fantastisk vekst siden da - og nå bikker vi faktisk snart 70 000. Dagbladet Pluss har med andre ord vokst med rundt 15 prosent på bare en måned. Det er selvfølgelig jubelstemning, og veldig stas å se at det er så stor interesse blant leserne for journalistikken vi lager, sier magasinredaktør Karine Østtveit.

Pluss er Dagbladets tjeneste for betalt, digitalt innhold på dagbladet.no. Tjenesten ble lansert i 2013.

- Det er den grundige og unike journalistikken som selger best. Leserne vil ha kvalitet, sier redaksjonssjef Bjørn Bore i Dagbladet Pluss.

Bredde i innhold

Direktør for Marketing and Audience Development Kirsti Engedal Alfheim i Aller Media er enig i at Pluss-redaksjonen kan takke godt redaksjonelt innhold for veksten.

- Våre abonnenter får tilgang til alt kvalitetsinnhold via blant annet eAvisen, Magasinet, muligheten til å søke i våre arkiv, og ikke minst spesialtilpasset Dagbladet Pluss-innhold. Redaksjonen vår vet hva folk vil ha, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun trekker fram bredden i innholdet tilgjengelig på Dagbladet Pluss.

- Det produseres innhold som appellerer til alle slags mennesker i alle slags moduser. Fra forbrukertester til «longreads» om menneskeskjebner og dokumentarer - men også saker om hverdagsproblemer og samliv.

I tillegg til Dabladets egne saker, leverer Pluss både utenlandsk innhold, innhold fra andre redaksjoner i Aller-konsernet og saker fra mindre nisjeredaksjoner som «Autofil» og «Båtmagasinet».

- Vi har stoff fra «Dinside», «Allers», «Vi over 60», «KK», «Se og Hør», og danske og svenske publikasjoner. Men hoveddelen av stoffet er fra Dagbladet, sier Bore.

Betaler for kvalitet

Årets mest solgte artikkel er gravesaken «Barnevernets engler», som handler om tre unge jenter som utviklet rusproblemer mens de var i barnevernets omsorg.

- «Barnevernets engler» er en del av en større serie om barnevernet, der to reportere jobbet med temaet over tid. Det de avdekket i akkurat denne saken, har ført til en gjennomgang av samtlige barnevernsinstitusjoner i Norge, sier Østtveit.

- «Barnevernets engler» er et typisk eksempel på den typen journalistikk som er aller viktigst for Dagbladet. Som avis skal vi ha et hjerte for de svake, og muskler i møte med de sterke.

Alfheim tror flere og flere ønsker å betale for journalistisk arbeid av høy kvalitet.

- Dette har folk alltid gjort når det gjelder papiravisa. Utviklingen på den digitale fronten er et tydelig signal om at leserne ønsker å betale for det unike, sier hun.