Store klanger, spennende møter og dempet eleganse

Albumnyheter fra Stian Westerhus, Béla Fleck/Marcus Roberts og Helle Brunvoll.

KOMPONIST: Stian Westerhus står klarere fram som komponist og musikkmaker enn som gitarist på sitt nye album, «The Matriarch And The Wrong Kind Of Flowers». FOTO: RUNE GRAMMOFON/ANDRÉ LØYNING
KOMPONIST: Stian Westerhus står klarere fram som komponist og musikkmaker enn som gitarist på sitt nye album, «The Matriarch And The Wrong Kind Of Flowers». FOTO: RUNE GRAMMOFON/ANDRÉ LØYNING Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ALBUM: Stian Westerhus (33) er best kjent som gitaristen som kan sette fyr på en hver låt og et hvert band med sin svære energistrøm og mangetempererte klangpalett.

Men på hans tredje album i eget navn, «The Matriarch And The Wrong Kind Of Flowers», er det den kontrollerte komponisten/musikkmakeren Westerhus som inntar hovedrollen.

At han bruker gitaren som lydgenerator, blir et mindre og mindre vesentlig poeng jo lengre inn i albumet lytteren kommer. Hvilket rimer med Westerhus' egne ord om at han ikke ser seg selv om gitarist, men en musiker som uttrykker seg via gitar og nødvendig elektronisk lydmanipuleringsverktøy.

For det nye albumets del kommer den berømmelige etterklangen i Emanuel Vigeland-museet i tillegg. Men også den blir en nøye avstemt detalj i en helhet som kan beskrives som en litt over 40 minutter lang klangreise gjennom et skiftende lydlandskap der ikke en eneste gitarist er synlig.

STREIT melodi og rytmikk er nesten totalt fraværende der Westerhus bygger sine klangmasser. I stedet lager han bildeskapende forløp som kan utløse assosiasjoner som «poetiske industrilyder» eller «barokkensemblet møter spellemannslaget til jam», og på finurlig vis har han klart å skape en slags harmonisk logikk i den musikalske, enn si musiserende framdriften.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer