FERDIG TRIMMET: Snl.no er et perfekt politisk kjøpsobjekt for en ny borgerlig regjering. For en billig penge kan de sikre driften til et ideelt selskap som er ferdig trimmet ved hjelp av private midler. Foto: Snl.no
FERDIG TRIMMET: Snl.no er et perfekt politisk kjøpsobjekt for en ny borgerlig regjering. For en billig penge kan de sikre driften til et ideelt selskap som er ferdig trimmet ved hjelp av private midler. Foto: Snl.noVis mer

Store norske mulighet

Blir Store norske leksikon kulturpolitikkens svar på Segway?

Kommentar

Den rødgrønne regjeringens siste kulturbudsjett er historisk. Målet om én prosent av statsbudsjettet til kultur blir nådd for første, og kanskje siste gang. Økningen fra 2013 er på åtte prosent, og siden 2005 har pengebruken økt med hele 5,7 milliarder kroner.

Inntrykket er at «alle» får, og det blir en viss sannhet i det med 215 millioner i økte investeringer til kulturbygg, 97,1 millioner mer til teater, dans og opera. Og så videre. Det er også funnet penger til å redde cinematekene og filmfestivalene, og til konkurstruede Litteraturhuset i Oslo. Litteraturhuset i Bergen har også fått sitt, selv om de ikke trenger det. Bergens Tidende slipper i alle fall å lage en ny sak om forskjellsbehandling. På sin siste pressekonferanse som kulturminister la Hadia Tajik om fra rogalandsdialekt til (påfallende) lytefri amerikansk uttale da hun oppsummerte regjeringens tilnærming til pengebruk i kulturlivet: «you have to put your money where your mouth is». Altså: Penger må til for å oppnå resultat.

Den erkjennelsen er Store norske leksikon smertelig klar over. Da det ideelle selskapet lå med brukket rygg etter en mislykket lansering i regi av forlagene, gikk Fritt Ord inn med driftsmidler. For halvannet år siden kom de på nett med ny nettside, ny strategi - og nye, dyktige medarbeidere. På den tida har de økt fra 200 000 månedlige brukere til 1, 4 millioner forrige måned. En sjudobling. De har åtte redaktører og 400 faglige bidragsytere, og universiteter som gjerne vil bidra til å finansiere innhold - men som ikke har lov til å sikre driften.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra nyttår opphører støtten fra Fritt Ord. Som mange andre aktører i kulturlivet er snl.no avhengig av forholdsvis lite midler for å blomstre: 5 millioner kroner. Selv om kulturbudsjettet flyter over av melk, honning, kor og dans, finnes ikke disse pengene til å sikre en profesjonell, vellykket og populær kunnskapsbase på norsk. Det er merkelig.

Årsaken er kanskje tidligere kulturminister Anniken Huitfeldts kontante avslag i 2010. Hun mente det ikke var statens oppgave å ta ansvar for noe som ikke lønner seg kommersielt. Et oppsiktsvekkende argument fra en Ap-kulturminister. Sannheten er kanskje at hun bare ikke ville overta en dårlig fungerende tjeneste. Nå er ikke dette argumentet lenger gyldig, men det er som kjent smertefullt å gjøre politisk retrett.

Både Høyre og Frp har vært positive til å støtte nettleksikonet. Det er et nesten perfekt politisk kjøpsobjekt: For en billig penge kan de sikre driften til et ideelt selskap som er ferdig trimmet ved hjelp av private midler.

En ny regjering er på jakt etter enkle markeringssaker når de skal justere budsjettet om tre ukers tid, de har ikke tid til store forandringer. Snl.no kan bli kulturpolitikkens svar på Segway. Inndekning blir ikke noe problem. De borgerlige vil med glede kutte fem millioner fra økningen i pressestøtten, og det vil være vanskelig å påstå at det er en dårlig prioritering.