KLASSEREISE: Snl.no har med målrettede og svært kompetente medarbeidere — med millioner fra Fritt Ord i ryggen - bygget opp nettsiden på ny, og utviklet en kunnskapstjeneste av klasse. Den gamle, annonsefinansierte gratisversjonen var ikke liv laga. Berit Roald / SCANPIX
KLASSEREISE: Snl.no har med målrettede og svært kompetente medarbeidere — med millioner fra Fritt Ord i ryggen - bygget opp nettsiden på ny, og utviklet en kunnskapstjeneste av klasse. Den gamle, annonsefinansierte gratisversjonen var ikke liv laga. Berit Roald / SCANPIXVis mer

Store statlige ansvar

100000 bruker daglig Store norske leksikon på nett. Har staten råd til å la være å redde det?

Det var litt deilig at gatene ble fri for leksikonselgere. Det er dårlig business å selge sand i Sahara, noe Kunnskapsforlaget innså etter å ha utgitt siste papirutgave av Store norske leksikon 2005- 2007. I 2010 måtte de kaste inn håndkleet for godt - og skrote den annonsefinansierte gratisversjonen av leksikonet på nett. Snl.no var ikke liv laga, det lot seg rett og slett ikke gjøre å finansiere en nettbasert, søkbar kunnskapsbase av høy kvalitet med reklamekroner. Wikipedia knuste snl.no i en leksikontest i VG. Et pinlig nederlag.

Dette ledet noen til å tro at det ikke var behov for et eget norsk leksikon. Dette fikset jo den kollektivt opparbeidede gratistjenesten Wikipedia bedre. Om det var dette som tankegangen, eller om det skyldtes manglende politisk vilje til å ta på seg en ny, fast utgift, vites ikke. Men daværende kulturminister Anniken Huitfeldt nektet i 2010 å ta på seg ansvaret for snl.no. Til NRK sa hun at det ikke var statens oppgave å ta ansvaret for et prosjekt som ikke lønner seg kommersielt. Det var nye toner fra en norsk kulturminister - som for øvrig bruker ikke så rent få millioner på å holde liv i NRK, Den norske operaen og Nationaltheatret. For å nevne noe. Kulturdepartementet ville ikke gi tilslag på Kunnskapsforlagets søknad om sju millioner i årlig støtte for å gi snl.no troen på videre liv. Det skapte rabalder, og utløste idioterklæringer av både departementet og Huitfeldt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fritt Ord, Sparebankstiftelsen og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening kom inn som reddende engler, og sikret finansieringen i tre år. Siden har snl.no med målrettede og svært kompetente medarbeidere bygget opp nettsida på ny, og utviklet en kunnskapstjeneste av klasse. De fagansvarlige nypubliserte 33000 artikler i 2012, og republiserer 100 artikler daglig. Nettleksikonet har en helt annen troverdighet enn Wikipedia. Der kan hvem som helst redigere, som har ført til krigføring om sannheten - der de stridende kjemper under dekke av anonymitet. På snl.no er det opp til en av 450 fagansvarlige å avgjøre hvilke endringer som skal gjøres - underlagt fire redaktører. Publikum har tydeligvis satt pris på tjenesten, for nettstedet har nå 100000 besøkende i døgnet. Det er bare cirka 50000 mindre enn en annen sammenliknbar størrelse - Seoghør.no.

Fra og med neste år vil Fritt Ord og Sparebankstiftelsen stenge pengekranene. De har fullført sitt oppdrag, vist at det går an. De har ikke mulighet til å plukke opp regningen overalt hvor det nye kunnskapssamfunnet etterlater konkursbo som har tapt i kampen mot gratis innhold. Derfor søker de Kulturdepartementet og universitetene om støtte. 13 millioner kroner koster det. Det virker lite for en uvurderlig kunnskapsbase med stor folkelig oppslutning - særlig med tanke på at vi bruker 4,9 milliarder kroner i året på en bred allmennkringkaster. Sett av en brøkdel av NRKs lisensøkning neste år til snl.no, så er vi i mål.