Store stemmer, store smil

Solveig Slettahjell og Gregory Porter gjemte det beste til sist.

SMIL: Gregory Porter, Solveig Slettahjell og KORK dirigert av Lars Erik Gudim avsluttet i fellesskap med «Smile», og fikk full støtte av et begeistret operahus.FOTO: TERJE MOSNES
SMIL: Gregory Porter, Solveig Slettahjell og KORK dirigert av Lars Erik Gudim avsluttet i fellesskap med «Smile», og fikk full støtte av et begeistret operahus.FOTO: TERJE MOSNES Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

KONSERT: Det var torsdag kveld, operaen var så godt som fullsatt og det lå an til å bli en av disse på alle måter fine, men litt motstandsløse konsertene.

Solveig Slettahjell i olympisk stemmeform hadde levert sitt sett og sunget så vel sine egne som andres låter.

Sammen med et pentklingende KORK under Lars Erik Gudims drivende dirigering, og med sine faste medspillere Morten Qvenild (piano) og Sjur Miljeteig (trompet) som kjernetropp, hadde hun åpnet i rolig tempo med sin egen «Three Hearts in a Bowl» og fortsatt like «nede» med Qvenilds «For All The Birds» før hun økte intensiteten betraktelig mot slutten av Gnarls Barkleys «Crazy».

Annie Lennox' «Saddest Song I've Got» og Leonard Cohens «Famous Blue Raincoat» var blitt nært og inderlig  framført på duo og trio uten orkesterhjelp — pussig nok, siden særlig den siste skriker etter mørktonet, diskret strykerbakgrunn — før Slettahjell avsluttet med nok en KORK-arrangert sang og deretter overlot scene og orkester til Gregory Porter.

Velklang Amerikaneren, som alltid iført finlandshette og Kangol-hatt, maskulin praktrøst og tonnevis av bamsete sjarm, hadde sunget seg gjennom sine egne, velkonstruerte poplåter («Painted On Canvas», «Be Good», «Mother's Song») med full kontroll over tone, tekst og orkestersamarbeid.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer