LIARBIRDS:  Ola Kvernberg (tv) under «Liarbird»-konserten som åpnet vårsesongen på Nasjonal jazzscene i år. De andre på bildet er f.v. Steinar Raknes, Mathias Eick, Håkon Kornstad og Bergmund Waal Skaslien. FOTO: TERJE MOSNES
LIARBIRDS: Ola Kvernberg (tv) under «Liarbird»-konserten som åpnet vårsesongen på Nasjonal jazzscene i år. De andre på bildet er f.v. Steinar Raknes, Mathias Eick, Håkon Kornstad og Bergmund Waal Skaslien. FOTO: TERJE MOSNESVis mer

Storfugl i mektig flukt

Ola Kvernbergs «Liarbird» i gnistrende studioversjon.

ALBUM: Etter urframføring i Trondheim og konserter i Molde og Oslo er Ola Kvernbergs bestillingsverk «Liarbird» allerede tungt stjerne- og terningkastberømmet.

Studioplata som nå utkommer til verkets rikskonsertdrevne «signingsferd» i høst blir følgelig mer av en bekreftelse enn av en sensasjon, men på den annen side: Hvem trenger sensasjoner når man kan få slike bekreftelser?

OLA KVERNBERG: Gnistrende studioversjon av bejublet bestillingsverk.
OLA KVERNBERG: Gnistrende studioversjon av bejublet bestillingsverk. Vis mer

«LIARBIRD» kommer i åtte deler som Kvernberg først og fremst binder sammen med klangen av sitt store ensemble: saksofonistene Håkon Kornstad og Eirik Hegdal, trompetisten Mathias Eick, bassistene Ingebrikt Håker Flaten og Ole Morten Vågan, trommeslagerne Erik Nylander og Torstein Lofthus og strykerkollega Bergmund Waal Skaslien på bratsj. Selv trakterer Kvernberg gitar, mandolin, kontrabass, piano og perkusjon i tillegg til sine ulike feler, og etter hvert som den store fuglen får luft under vingene, blir flukten både dramatisk, vakker og medrivende.

Trommer/bass-avdelingen sparker fra med kraft til å lette en jumbojet og stryk/blås holder verket på vingene gjennom så vel mektige svev som heftige turbulenser; jo, «Liarbird» på plate står seg som Ola Kvernbergs hittil «finest hour».

HVILKET ikke sier så reint lite. Kvernbergs vei fra vidunderbarn til etablert og respektert musiker/komponist/bandleder har slett ikke vært en eneste lang dans på ros(er), men den har noen høydepunkter som på sett og vis har pekt fram mot «Liarbird». Når suksessen nå er et faktum, er det derfor både gledelig og løfterikt med tanke på at Kvernberg fortsatt bare er 30 år og forhåpentligvis på stø kurs mot nye spennende og originale musikalske kreasjoner.

omslaget til Kjersti Stubøs «How High Is The Sky» nevner hun at albumet er en feiring av 25 år som jazzsanger og består av låter hun er spesielt glad i og føler en personlig tilknytning til.

KJERSTI STUBØ: Godt sungne standarder i strålende arrangementer.
KJERSTI STUBØ: Godt sungne standarder i strålende arrangementer. Vis mer

Litt mindre nøkternt kan det legges til at Stubø (41) gjør et standardrepertoar til sitt eget på en måte som røper 25 års imponerende utvikling og forvaltning av et i sin tid oppsiktsvekkende talent.

Hun synger med usvekket sikkerhet og henvendelse i alle tempi og er rett og slett knallgod. Samtidig må hun dele æren for at albumet er blitt så bra med flere, og da først og fremst med arrangør/pianist Jørn Øien. Med bassist Jon Rune Strøm, trommeslager Håkon Mjåset Johansen og de fem strykerne og tre blåserne i MiNensemblet som klangpalett rundt Stubø og seg selv har Øien malt velbrukte låter som «You've Changed» og «How Deep Is The Ocean» i nye, friske farger, og om Stubøs vokal er god, er ikke instrumentalistenes bidrag dårligere i den livgivende prosessen som blir låtene til del.

Usentimentalt følger strykere og blåsere opp Øiens intensjoner i følsom samklang med jazztrioen, og det hele balanserer fint både i de rene instrumentalpartiene og som akkompagnement for Stubøs stemme.

To spor skiller seg ut fra standardstoffet, Queens popklassiker «Radio Gaga» og Thorgeir Stubøs (1943-86) «Mood» med datteren Kjerstis tekst. Ingen av dem svekker inntrykket av et særdeles vellykket og originaltklingende album.

TROMBONE SHORTY: Funky heksebrygg fra New Orleans.
TROMBONE SHORTY: Funky heksebrygg fra New Orleans. Vis mer

TROY «Trombone Shorty» Andrews og hans seks mann sterke Orleans Avenue fikk folk på beina med to «supafunkrock»-konserter under Moldejazz i juli, og kommer garantert til å sette hoder og hofter i bevegelse også med «For True», oppfølgeralbumet til listetopperen «Backatown».

Det 25 år gamle trompet-og-trombonevidunderet fra Treme (han er en god sanger, tangentmann og trommis også) har fått med seg mye av den forrykende sceneenergien inn i studio, og gjester som Lenny Kravitz, Jeff Beck, The Rebirth Brass Band, Kid Rock, Ledisi og et par blad Neville'r minsker ikke akkurat trykket i denne musikkmalstrømmen der soul, funk, rock, jazz og blues riffer, groover og koker sammen i et rimelig utadvendt New Orleans-brygg.