Storm i Big Brother-vannglass

Vannglassene Big Brother-deltakerne bruker inne i huset, er merket med logoen til en forsikringsgigant. Det kom som et sjokk på selskapet.

Logoen til If... skadeforsikring har vært på TVNorge en rekke ganger siden Big Brother kom på skjermen 25. februar. Det førte til rykter om produktplassering, noe selskapet tilbakeviser på det sterkeste.

- Vi ønsker å få glassene fjernet, og har skrevet flere brev til TVNorge. Folk tror at dette er If-glass, men de er til salgs i flere butikker for ti kroner, sier informasjonsdirektør Jack Frostad i If til Dagbladet.no.

Tatt fra logoen

Glassene er impregnert med avisoverskrifter, som sammen danner teksten «If you can't be with the one you love, love the one you're with». «If» i teksten er mye større enn de andre ordene, og er tatt fra logoen til forsikringsselskapet. Eneste forskjell er at «F»-en er kuttet litt nederst, og de tre punktumene er borte.

- Glassene har vært godt synlige, og seerne er ikke klar over at dette er overskrifter. Både kunder og ansatte i If har kontaktet oss og spurt hva vi driver med som sponser et slikt program. Vi vil ikke være bekjent med slikt. Dette er ikke et program vi vil vise vår logo i, og vi er svært interessert i å fjerne glassene, sier Frostad.

- Vi synes vi har gjort alt som kan gjøres i første omgang, men vil henstille nok en gang om at glassene fjernes. Det burde være en smal sak. Hvor mye styr vi vil lage hvis de ikke fjernes, må vi vurdere når det eventuelt blir aktuelt. At folk ser på dette programmet, er merkelig nok.

Knuser glassene

Etter at han ble klar over If-glassene, har han sett litt på Big Brother.

- Det har blitt vist færre glass den siste tida, sier han, og håper det betyr at TVNorge har begynt å skifte ut glassene.

At det er vist færre If-glass, skyldes ikke at TVNorge har begynt å fjerne dem.

- Deltakerne har knust en del glass, og vi har ikke fått erstattet dem, sier Big Brother-produsent Lasse Hallberg til Dagbladet.no.

Han har ingen planer om å etterkomme forsikringsselskapets ønske.

- Dette er helt vanlige glass som selges mange steder. De ble plassert i huset før sendingene begynte, og vi kommer ikke til å gå inn og hente dem ut. I tillegg er setningen på glassene, «If you can't be with the one you love, love the one you're with», et kreativt og komisk innslag for de som er inne i huset. If blir nødt til å ta det opp med de som produserer glassene, og ikke med oss, sier Hallberg.

Burde vært glade

Han sier at han har besvart alle henvendelser fra forsikringsselskapet, og skjønner ikke hvorfor de reagerer.

- Dette er storm i et vannglass. Med så mange seere burde de vært glade for reklamen. Når de i tillegg har valgt et så vanlig navn som «If», burde de skjønne at slikt kan skje, sier Hallberg.

PS! Innboet i Big Brother-huset er ikke forsikret hos «If... skadeforsikring», men i Zurich forsikring. Dermed slippet i hvert fall If å måtte erstatte glassene.