Storns rollespill

Willibald Storn beveger seg inn i lystens skjulte soner foran kamera.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BILLEDKUNST: JELØY (Dagbladet): Willibald Storn ble nylig 67 år, men det er ikke mye ved hans nyåpnete utstilling i Galleri F15 som tyder på at kunstneren har nådd pensjonsalderen. Her møter vi ham som både aktør og regissør på fotografier i storformat, der kostymering og kropp forteller om andre sider enn det medlevende engasjementet for den andre i Storns fabulerende maleri. Med et bredt repertoar av dameklær, makeup, parykker og kvinnelige brystproteser blotter han både transvestittismens lyster og maskerer et minespill man ellers forbinder med hans identitet.

Storn protesterte en gang på slutten av 60-tallet med et offentlig buksefall på Henie Onstad Kunstsenter mot kunstnerens rolle som borgerskapets narr. Da ble innvandreren fra Østerrike bøtelagt av politiet, mens VG ville sende ham tilbake til fødestedet.

Dette skjedde samtidig som noen av hans tidligere landsmenn, de såkalte Wiener-aksjonistene, utfordret et konservativt kunstmiljø gjennom forestillinger med sin provoserende kroppskunst. De ville ikke lenger gå «omveien via maleriet», men benyttet i stor grad fotografiet som dokumentasjon og frittstående medium.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer