SLITEN: Bjørn Kjos jublet over løsning i kveld. Men han har knapt sovet i det siste. Foto: Øistein Norum Monsen
SLITEN: Bjørn Kjos jublet over løsning i kveld. Men han har knapt sovet i det siste. Foto: Øistein Norum MonsenVis mer

Større lettelse enn glede

Endelig er streiken i Norwegian over.

Kommentar

Den siste halvannen uka har over 200 000 passasjer blitt berørt, Norwegian har lidd store tap, partene har overgått hverandre i krasse medieutspill og kravene fra begge sider har gjort at løsningen til tider har virket svært fjern. Det er den viktigste grunnen til at både Bjørn Kjos og Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud var strålende fornøyde på sine respektive pressekonferanser tirsdag kveld.  

I virkeligheten var nok lettelsen større enn gleden på begge sider. Det kunne virke som om de snakket om vidt ulike avtaler, da begge sider erklærte at de hadde fått gjennomslag for sine viktigste krav. Kjos sa som han har fastholdt hele tida: Det var umulig for ledelsen å gi pilotene en tariffavtale med moderselskapet. Pilotene erklærte stolte at de hadde fått en juridisk binding til Norwegian som var bedre enn noen tariffavtale.  

Kjos har altså selskapsstrukturen i behold, der ansatte i datterselskaper ses som nøkkelen til internasjonal suksess. Ansettelse i moderselskapet har underveis i konflikten blitt selve symbolet på pilotenes kamp mot sosial dumping og deres viktigste krav. Utbredelsen av konsernmodeller svekker eiernes ansvar for de ansatte og gjør det mulig å sette inn andre for å dekke opp for dem som streiker. Når Norwegian skal ekspandere globalt, vil de kunne opprette nye datterselskaper der de ansatte får rettigheter ut fra landet der de er ansatt. For å sikre dette prinsippet, har Kjos nok gitt mer enn han skulle ønske.  

Det har også pilotene, gjennom dårligere pensjons- og forsikringsordninger, flere fleksidager og altså ikke direkte ansettelse i Norwegian. Men de sikret seg en avtale med jobbgaranti i tre år framover, der skandinaviske piloter skal fly skandinaviske ruter og uten nedbemanning de nærmeste åra. Dette er en viktig seier og en usedvanlig god avtale. I tillegg får de felles konsernansiennitet i Europa.

Ingen av pilotene mister jobben de neste tre åra, men om tre år kan de altså være fritt vilt igjen. Før den tid kan vi se liknende konflikter komme rundt andre grupper i Norwegian-konsernet, dette kompromisset kan legge føringer også for dem. Stillingskrigen fortsetter altså. Men nå er alle først og fremst lettet over at flyene går som normalt fra onsdag ettermiddag.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook