Anmeldelse: «American Rust» på Paramount+

Storserie med to utfordringer

En skittenrealistisk nesten-krim fra småby-Pennsylvania, med en lettere traumatisert etterforsker som forsøker å oppklare et drap som han er altfor personlig involvert i. Det lyder kjent, gjør det ikke?

AMERICAN RUST: Jeff Daniels spiller politisjef i Paramount+ sin nye dramaserie fra det amerikanske rustbeltet. Se traileren Vis mer
Publisert
(L-R): Maura Tierney as Grace Poe and Jeff Daniels as Del Harris in AMERICAN RUST. Photo Credit: Matthias Clamer/SHOWTIME.
(L-R): Maura Tierney as Grace Poe and Jeff Daniels as Del Harris in AMERICAN RUST. Photo Credit: Matthias Clamer/SHOWTIME. Vis mer

«American Rust»

Amerikansk dramaserie

Tidspunkt: 13. september
Beskrivelse: Havner uunngåelig i skyggen av«Mare of Easttown».
Kanal: Paramount+

«Skal vi se den som en krim, eller som et realistisk drama om en døende småby og den håpløse skjebnen til amerikansk arbeiderklasse?»
Se alle anmeldelser

Paramount+-storsatsingen «American Rust» har to store utfordringer. Den ene heter «Mare of Easttown».

Det er rett og slett veldig vanskelig ikke å tenke på Kate Winslet når vi blir presentert for enda en skittenrealistisk krimserie fra småby-Pennsylvania, med en lettere traumatisert etterforsker som forsøker å oppklare et drap som han er altfor personlig involvert i.

Hvis vi kan kalle dette en krimserie, da. Der har vi den andre store utfordringen. «American Rust» er vel strengt tatt ikke en krim. Serien er basert på den bejublede debutromanen til Philipp Meyer, som fikk litteraturkritikere til å hevde at de hadde funnet den nye John Steinbeck.

Rustbeltet

Romanen kom allerede i 2009, og fanget en tidsånd som vi har snakket mye om i forbindelse med de siste USA-valgene, og som er blitt beskrevet i en rekke andre bøker som har kommet seinere, blant dem JD Vances mye omtalte (og også filmatiserte) «Hillbilly Elegy».

Det handler om den deprimerende stemningen i den fiktive småbyen Buell, plassert i det såkalte «rustbeltet», et område nordøst i USA som tidligere lente seg tungt på stål- og tungindustri. Nå er området vel så kjent for arbeidsledighet og misbruk av ymse slag, og begge deler billedliggjøres i åpningsscenene i denne serien. Et rustent og nedlagt stålverk spiller en viktig rolle, det samme gjør smertestillende medisiner.

Hovedpersonen i Meyers bok er 19-årige og skoleflinke Isaac, som har brukt de siste åra på å ta seg av sin gamle og syke far, etter at mora begikk selvmord og søstera dro til New York for å studere. Til slutt får Isaac nok. Han stjeler en konvolutt med penger av faren og bestemmer seg for å stikke av. Men på veien skjer det noe dramatisk...

Saktegående krim

I serien, iallfall i de tre første episodene, er Isaac blitt en bifigur. I stedet er det den desillusjonerte politimannen Del Harris som står mest ut. Han spilles av Jeff Daniels, som også er medprodusent for serien. Dels på grunn av dette, og dels fordi Del får en drapssak i fanget i første episode - som seerne vet at involverer flere av de viktigste bifigurene, men ikke på hvilken måte - så likner den en krim. En krim som altså likner veldig på den knallgode HBO-serien «Mare of Easttown», med Kate Winslet i hovedrollen som uortodoks etterforsker.

Og enda så god Jeff Daniels er, også her, så når han ikke helt opp til Winslets Mare. Det gjør ikke serien heller.

I likhet med «Mare of Easttown» beveger den seg i sakte fart. Men der «Mare of Easttown» sikret seg seernes oppmerksomhet ved hjelp av noen durabelige cliffhangers etter hver episode, trasker denne delvis rundt i sirkel og ser ikke helt ut til å vite hvor den vil.

Moralsk knipe

Den prøver så godt den kan å tegne en høyere himmel over både byen og drapssaken, men den himmelen har vi sett fargelagt med flere nyanser før, og drapssaken virker i grunn ikke så veldig spennende når det kommer til stykket. Selv om den impliserer store konsekvenser for halve rollegalleriet, inkludert politimannen Del. Han mistenker nemlig at Isaacs varmblodige kamerat Billy er involvert. Og Billy er sønn av syersken Grace, som Harris er forelsket i. Del står altså i en moralsk knipe.

Han kunne vært en interessant figur, med et moralsk kompass som ikke alltid peker i samme retning som det juridiske. Han har også en del traumer i fortida, forstår vi, knyttet både til tida som politimann inne i Pittsburgh, og til fortida som yrkessoldat. Men noen ganger går det et hårfint skille mellom nyanserte og utydelige rollefigurer, eventuelt virkelig interessante roller og roller som bare gir seg ut for å være det.

Del Harris er farlig nær siste kategori. Han er for utydelig, og det samme blir serien. Skal vi se den som en krim, eller som et realistisk drama om en døende småby og den håpløse skjebnen til amerikansk arbeiderklasse? Eller som en større historie om de evige temaene kjærlighet, vennskap, lojalitet og rett versus galt? Hadde «American Rust» bare vært litt mer spennende, hadde det kanskje ikke spilt så stor rolle.

  • Anmeldelsen er basert på tre av åtte episoder.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer