Foto: Carina Musk-Andersen
Foto: Carina Musk-AndersenVis mer

Stort mer er det ikke mulig å stappe inn i 30 minutter

El Doom & The Born Electric i progrockens navn på Bylarm.

BYLARM: Det er alltid hyggelig å se et band som tar alle aspektene ved artistgjerningen på alvor. Ole Petter Andreassen og hans El Doom & The Born Electric gjør det.

Fra det enkle men effektive lysshowet, scenedekoren og det klassiske retrooppsettet på trommene, er showet estetisk slående.

Det samme gjelder selvfølgelig også det lydmessige. Ingenting er overlatt til tilfeldigheten når man skal gjenskape 70-tallets progfølelse. Her er det vintagemikrofoner over hele linjen.

Men det viktigste er selvsagt at bandet også spiller med stor kjærlighet for sjangeren. Og for en gjeng Andreassen har skrapt sammen.  

Det svinger som et uvær av El Cuero-brødrene Takle Ohr - på henholdsvis trommer og gitar — der de harver seg gjennom heftige taktskifter og tidvis riktig så velartikulerte riff.

Hedvig Mollestad briljerer tilbakelent på gitaren, mens sjefen sjøl veksler mellom tangenter, gitar, kubjelle og sang.

Han er ikke en stor sanger, men tar mye igjen med attityde, og har ellers gode korister å støtte seg på.  Men det overveldende her er totalpakken og virtuositeten som kommer mye bedre frem live enn på plate.

Gjengen jammer seg i gang med riffet til Black Sabbaths «Into the Void», før de gjør kremversjoner av blant annet «Fire Don't Know» og riffmonsteret «It's Electric» fra nyskiva.

Psykedelisk, dooma og progga - stort mer er det vel ikke mulig å stappe inn i 30 minutter.