KORT TID: Det har altså gått mindre enn to døgn fra partienes standpunkter er offentlig kjent til det stemmes over tilknytning til ACER i Stortinget i dag, skriver Trygve Slagsvold Vedum.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
KORT TID: Det har altså gått mindre enn to døgn fra partienes standpunkter er offentlig kjent til det stemmes over tilknytning til ACER i Stortinget i dag, skriver Trygve Slagsvold Vedum. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

ACER vedtas i dag:

Stortinget må respektere Grunnloven

Det er uakseptabelt om Høyre, Frp, Venstre og Arbeiderpartiet velger å omgå kravene i Grunnloven i ACER-saken.

Meninger

Regjeringen med Frp's olje- og energiminister ønsker å overføre suverenitet til EUs energibyrå gjennom å omgå kravene i Grunnloven. Grunnloven skal danne rammene for demokratiet vårt. Det er trist at Høyre, som en gang var et verdikonservativt parti, støtter villig opp om Søviknes linje. Like ille er det at også Arbeiderpartiet ser ut til å gi full støtte til Søviknes foreslåtte maktoverføring til EU. Om Arbeiderpartiet holder fast ved sin støtte til regjeringen, vil man ta et avgjørende steg i å gjøre Norge til en del av EUs energiunion.

Dersom vi overfører suverenitet til EUs energibyrå, mister vi vår rett til å stå imot potensielt skadelige vedtak fra EU. Når EUs energibyrå fatter avgjørelser om bruk av overføringskabler og tilhørende infrastruktur til norsk energi, har vi ikke lenger noen mulighet til å stå imot. Uansett hvor sterkt disse avgjørelsene kan stride mot våre egne nasjonale interesser, vil våres interesser bli overkjørt.

Å avgi nasjonal suverenitet er noe av det absolutt mest alvorlige norske folkevalgte kan gjøre, og det er derfor også noe vi må være ytterst forsiktige med. Grunnloven gjør det klart at Stortinget ikke kan avgi suverenitet til en organisasjon vi ikke er medlem i. Norge er som kjent ikke medlem av EU, og Norge kan derfor ikke avgi suverenitet til verken EU eller et EU-organ.

Vi ser nå at regjeringen lager omstridte konstruksjoner for å gå rundt denne bestemmelsen i Grunnloven. Høyre, Frp, Venstre og Arbeiderpartiet vedtok våren 2016 at Norge skulle overføre suverenitet til EUs finanstilsyn.

Ordningen regjeringen fikk vedtatt i Stortinget var at EFTAs overvåkningsorgan, ESA, skulle fatte det som i realiteten var kopivedtak fra EUs finanstilsyn. Selv om Norge reelt ga fra oss makt EUs finanstilsyn, var det formelt ESA som fattet beslutningen.

Jusprofessor Eivind Smith var svært tydelig på at dette ikke var i tråd med intensjonene i Grunnloven: «Løysinga regjeringa vil ha Stortinget med på er mest ei reint formalistisk omgåing av krava for myndigheitsoverføring i Grunnlova», advarte Smith overfor Nationen allerede før Stortingsflertallet fattet sitt vedtak.

Nå ønsker regjeringen på ny å omgå intensjonen i Grunnloven. Norge er verken medlem eller har medbestemmelsesrett i EUs energibyrå. Dette løser regjeringen ved en modell der vedtakene i EUs energibyrå først kopieres av ESA, før det i praksis fattes enda et kopivedtak fra den nyopprettede «Reguleringsmyndigheten for energi» i Norge.

Det skal lovbestemmes at verken storting eller regjering kan instruere reguleringsmyndigheten. Selv om den formelle saksgangen kan virke forvirrende, flyttes all reell makt til EUs energibyrå. Uansett hvor skadelige avgjørelser byråkratene og lederne i EUs energibyrå vedtar mot Norge, kan de aldri kastet i valg av norske velgere.

Maktoverføringen til EUs energibyrå innebærer faktisk en enda større omgåelse av Grunnloven enn vi så våren 2016. Nå går regjeringen så langt som å foreslå at kravet om tre fjerdedels flertall i Stortinget settes til side. Vi kan ende opp i den paradoksale situasjonen at et alminnelig flertall på Stortinget avgjør at det ikke er nødvendig å følge Grunnlovens § 115 og krav om tre fjerdedels flertall.

Tidsaspektet ved behandlingen av maktoverføringen til EU er også tankevekkende. I 2016 brukte Stortinget kortere tid på å behandle maktoverføringen til EUs finanstilsyn enn man normalt bruker på å behandle plasseringen av et middels stort veikryss. Denne gangen er det ikke stort bedre.

Ikke før tirsdag denne uka ble innstillingen i saken fra energi- og miljøkomiteen på Stortinget offentliggjort. Det har altså gått mindre enn to døgn fra partienes standpunkter er offentlig kjent til det stemmes i Stortinget i dag.

Dermed har folk i Norge svært kort tid til å sette seg inn i og uttrykke sin mening om saken før den allerede er avgjort.

Vi ser i dag at den stadige sentraliseringen av makt til EU vekker økende motstand i land etter land. Stadig flere velgere føler at byråkratiet i Brussel i liten grad svarer på deres bekymringer.

I Island ser de folkevalgte ut til å ta denne bekymringen på alvor. To av regjeringspartiene på Island har nå varslet at de vil bruke vetoretten i EØS-avtalen i saken om EUs energibyrå.

Også LO sier nei, og krever at Stortinget må utsette behandlingen av saken til konsekvensene er grundig utredet. Det er ingen grunn til at Stortinget skal godta regjeringens ønske om å hastebehandle denne saken.

Senterpartiet er krystallklare. Vi tror på fellesskapet i nasjonalstaten. Vi ønsker å styrke det norske folkestyret. For oss er det åpenbart at det norske folk skal styre utviklingen av landet gjennom sitt valg av representanter til Stortinget. Grunnloven skal sikre et vern om dette.

Det er uakseptabelt om Høyre, Frp, Venstre og Arbeiderpartiet velger å omgå kravene i Grunnloven.