Støtter ulovlig ned- lasting

Låter som sirkulerer på nettet fungerer som reklame, og plateselskapene er kjedelige, kyniske og apatiske, mener Paul McCartney. Han ser ikke noe galt i ulovlig nedlasting.

– Jeg synes nedlasting er helt fint. Da jeg startet, lagde vi vinylplater. Så ble det kassetter og cd-er. Nedlasting er bare et nytt medium, mener Paul McCartney.

I går var han i Paris for å holde en svært eksklusiv intimkonsert for 2500 publikummere på konsertstedet Olympia. Der hadde han ikke spilt siden The Beatles besøkte byen i 1964 – midt under den verste Beatles-hysterien.

To timers hitparade

Det ble kalt Beatlemania, men i går var det helt klart tydelige tegn på en annen form for hysteria – vi kan kalle den McCartneyism. Publikum åpnet med stående applaus, før konserten var i gang. McCartney svarte med å åpne aleine på kassegitar med en av Beatles-katalogens mest magiske låter, «Black Bird». Dermed var publikum solgt.

Fra der av og ut var det en sammenhengende to timers hitparade . Det var nesten absurd å se McCartneys jevngamle i publikum holde et minst like høyt tempo som den 65 år gamle hovedpersonen på scenen. Det gynget, og skallede hoder danset av fryd så salen gynget – og klappet ham inn til to runder med ekstranumre.

Støtter nedlasting

Fortida var også svært tydelig til stede da hovedpersonen møtte pressen i forkant av konserten. McCartney spilte to Beatles-låter («Let It Be» og «Lady Madonna») mens pressen kom inn i salen på slutten av lydsjekken – før journalistene slapp til med spørsmål. Og da ble nåtida, og ikke minst framtida for musikkbransjen, et sentralt tema.

For alle spørsmål av som ikke handlet om artisten Paul McCartney ville bli avvist. Dermed var selvfølgelig spørsmål om McCartneys kostbare skilsmisse fra Heather Mills utelukket.

Støtter ulovlig ned- lasting

En litt ilter fransk journalist likte tydeligvis ikke at Paul McCartney ga sin støtte til ulovlig nedlasting. Hun spurte foraktfullt hvorfor han hadde sluttet å la plateselskapet EMI selge platene, og overlatt det til en kaffekjede. Tidligere i år inngikk nemlig McCartney en avtale med Starbucks, som distribuerer platene hans i sine kaffebarer.

Filmet journalistene

En offensiv, ledig og munter McCartney, som også filmet journalistene litt underveis med et lite håndholdt kamera, kontret kontant.

– Jeg synes plateselskapene er blitt kjedelige, kyniske og apatiske. Starbucks var virkelig interessert i plata mi – de elsket den, og var over seg av begeistring for prosjektet. Det er mange år siden jeg har opplevd liknende respons fra et plateselskap, sa McCartney og fortsatte med å imitere en gjespende plateselskapssjef:

– Å, en ny plate. Så hyggelig. Sees på festen, sa Paul til litt latter fra salen.

En annen i salen påpekte at det var lett for Beatles-legenden å si at han støttet ulovlig nedlasting, siden han er steinrik. Han var naturligvis ikke uenig.

– Jeg er på din side. Jeg vil gjerne at publikum skal betale slik at unge, fattige artister skal få betalt for musikken sin. Men hva skal jeg gjøre med det? Jeg tror dessuten at den gratis musikken på nettet fungerer mest som reklame, sa McCartney.

Han viste til nedlastingsprosjektet til Radiohead. Deres nye plate er gratis tilgjengelig på nettet, betaling er frivillig.

– Men den samme plata skal de slippe for fysisk salg seinere, og den skal de ta 40 pund for, sa han syrlig.

For mye informasjon

Selv har McCartney lite å skamme seg over når det gjelder salgstall. Sammen med Beatles solgt mer en 1 milliard plater siden platedebuten i 1963. Hans siste plate, «Memory Almost Full», har solgt anstendige 1 million på verdensbasis, og 15 000 i Norge.

McCartney var imidlertid kjapp med å presisere at albumtittelen ikke henspiller på hans etter hvert modne alder.

– Nei. Tittelen kom jeg på fordi det sto «message memory almost full» på mobilen min. Jeg mener vi lever i en tid hvor det er så mye informasjon at alle må slette informasjon. Det er så mye vi må tenke på, og det gjelder ikke bare folk på min alder. Det gjelder for 20-åringer også, sa McCartney.

Og da var det ikke så overraskende at han fortalte at han ennå ikke har besøkt Beatles-museet i Liverpool.

– Nei, dit kan ikke jeg dra. De har det gamle huset mitt der, og folk går rundt i det. Det blir rett og slett litt for skummelt.