Støy om kjønn

En svært eksperimentell svart/hvitt-film signert Lukas Moodysson, ser ut til å bli det nærmeste filmfestivalen i Berlin kommer en «skandalefilm».

BERLIN (Dagbladet): «Container» har svenske Lukas Moodysson kalt sitt siste prosjekt, som vises på sideprogrammet Panorama under filmfestivalen i Berlin. Alle Panoramafilmene tar opp søken etter identitet og nye måter å leve livet på.

Moodysson forteller om en liten jente fanget i en manns kropp, men han gjør det på en temmelig ukonvensjonell måte. De flimrende bildene og den flakkende kameraføringen gjør «Container» til en fysisk prøvelse - den gjøre deg rett og slett kvalm. Men så er det også kanskje meningen?

Da Moodysson møtte pressen etter visningen fredag, var han svært lite villig til å svare på hva han ønsket å oppnå med filmen.

-  Det er ikke så veldig viktig hva jeg vil si. Det viktigste er hva publikum får ut av den, sier regissøren.

Kaotisk verden

Og at «Container» kan tolkes på mange måter, er det ikke tvil om. Her er det ingen stemmer fra skuespillerne, men en fortellerstemme som kan tilhøre den vesle piken i mannekroppen.

-  Jeg har bevisste laget filmen slik at den spriker i mange retninger. Den er kaotisk, men det er også verden. I alle fall er det slik jeg opplever den mesteparten av tida, sier Moodysson.

I Tjernobyl

-   Denne gangen ga jeg Lukas frie hender, og jeg har aldri sett ham lykkeligere, sier produsent, Lars Jönsson.

Han jobbet med en produksjon hvor opptakene bare varte i 20 dager. Mesteparten av scenene ble improvisert fram av skuespillerne på location, blant annet i Tjernobyl.

-   Vi visste overhodet ikke hva vi gikk til, sier en av dem, Peter Lorentzon.

«Container» framstår utvilsomt som et svært eksperimentelt prosjekt, men det er ikke regissøren selv med på.

-   Alle er forskjellige, men ingen mer eksperimentelle enn andre.

TAUS: Svenske Lukas Moodysson har laget en om en liten jente fanget i en manns kropp. Utover det er han knapp på kommentarer. - Det viktigste er hva publikum får ut av den, sier regissøren.