URO: «Eventyrskogen» 1901-02 berører også angsten i et nytt decennium. Bilde fra boka
URO: «Eventyrskogen» 1901-02 berører også angsten i et nytt decennium. Bilde fra bokaVis mer

Strålende bok om Munchs forhold til Åsgårdstrand

Bør snarest oversettes til flere språk.

ANMELDELSE: «Der kan De se, de er her alle samme. Det er bare menneskene som skifter litt.»

Slik falt den eldre Edvard Munchs ord til aksjemekleren og kunstsamleren Rolf E. Stenersen en sommerkveld i 1938. Duoen befant seg etter malerens invitasjon på vandring langs den steinete fjæra i Åsgårdsstrand. Slik åpner den unge kunsthistorikeren Hans-Martin Frydenberg Flaatten boka «Måneskinn i Åsgårdsstrand. Edvard Munch.», med undertittelen «Edvard Munchs sjelelandskap, scener, stemmer og stemninger i en småby ved sjøen».

Prologen anslår tonen, som visualiserer bølgelengder i et vennskap. Sensitivt sett gjennom ord.

En arvtaker
Med litt av den følsomhet briten John Berger viser i sine bøker om kunst. Og en innsikt i som lar oss ane omrisset av arvtakeren fra munch-ekspertene Arne Eggum og Gerd Woll. Frydenberg Flaatten informerer om motiver og intonerer stemningsleier. Fra det lille stedet ved Oslofjorden som framkalte melodiske scener og emosjonelle rom på Munchs billedflater.

Han burde hatt komponistgasje, sa Christian Krohg. Etter å ha betont betydningen av den gule båten ved enden av brygga på maleriet «Melankoli» fra 1892. Der Dagbladets seinere kritiker, Jappe Nilsen, sitter trengt ut i hjørnet til høyre. Knuget av ungdommelig sjalusi.

Munchs piano
Jappes maskeaktige ansikt er beslektet med framstillingsmåten i Gauguins eksotiske figurgalleri fra Tahiti. Men det nordiske lyset gir assosiasjoner til tonene i «Valse Triste» av Jean Sibelius. Gerd Woll gjorde meg oppmerksom på Munchs nære forhold til den engelske seinromantikeren Frederick Delius. Komponisten som i likhet med billedkunstneren brøt med familiens forventninger til livsvei. Arne Eggum fortalte tankevekkende om kunstnerens pianospill. Som forstummet etter det fatale skuddet i høyre langfinger, under den blodige tvisten med Tulla Larsen.

Henfarne røster
Men Munch skaffet grammofon til den okergule sveitservillaen på Ekely. Der satt nok mye igjen i veggene. Inntil Oslo kommune — til forskrekkelse hjemme og ute — lot danske snekkere lage hyttetømmer for salg av Edvard Munchs hjemsted.

Strålende bok om Munchs forhold til Åsgårdstrand

Maleren spilte ikke plater for å følge rytmene med penselskriften. Musikken kan ha erstattet menneskelig nærvær. Lik fjerne ekko fra henfarne røster i fortidas urbane Berlin og Paris. Eller som «distant voices» fra robåter på fjorden ved Åsgårdsstrand.

På tørre never
Frydenberg Flaatten trekker nettopp fram «Sommernattsdrøm. Stemmen» fra 1893 som et nøkkelmotiv. På grunn av dette berømte maleriet «smelter alltid kunst og virkelighet sammen i en høyere enhet på dette spesielle småstedet ved Vestfold-kysten, som er blitt en så viktig del av verdenskunsten», heter det hos den entusiastiske skribenten.

«Fra forelskelsens strand til fiskernes arbeidsplass,» heter et av kapitlene. De vidunderlige variasjonene over «Eventyrskogen» framkalte Munchs pensler også her. «Barn på rusletur mot Fjugstadskogen og en ukjent framtid,» skriver Frydenlund Flaatten.

Mens kapitlet om kampen på tørre never mellom kollegene Ludvig Karsten og Munch har k.o.-tittelen «Fylleslag». Selv om to av de etterfølgende «rundene» på papir og lerret foregikk med 16 års mellomrom. Derimot danner «Damene på brua» (1934—40) foran Kjøsterudgården et koloristisk lysende og harmonisk hele.

I Åsgårdsstrand
Dagbladets anmelder ble en junidag på 70-tallet fristet av den fine grafikeren/jazzbassisten Bjørn-Willy Mortensen og hans like særegne keramikerpartner Ingrid, til å overnatte hos dem i Åsgårdsstrand. Han lot seg friste. Et døgns skiftninger med stille bølgeslag, fjerne båtmotorer og månens søyle-vibrato over fjorden fulgte. Morgenbadet med klærne lagt på Melankoli-steinen skjedde i Aula-sol.

Hans-Martin Frydenberg Flaattens bok — som er tilegnet minnet om kunsthistorikeren Trygve Nergaard (1938 — 2002) — åpner for leseres erindringer. I går, søndag, traff jeg på Ingrid i Galleri Norske Grafikere, som ble startet av Munch i 1919, og fortalte henne om boka. Dagen før fredet riksantikvar Jørn Holme Edvard Munchs lille hus i Åsgårdsstrand. Endelig.