Strålende Moldejazz-avslutning

Klangkaskader fra Ketil Bjørnstads piano og Terje Rypdals krystallinske signatur-toner fylte Molde Domkirke i midnattstimen mellom lørdag og søndag, og ga den 47. Moldejazz en verdig og gripende avslutning.

MOLDE (Dagbladet.no): En rørt Terje Rypdal, årets festivalartist i Molde, ville så gjerne takke etter at siste tone hadde dødd hen, men måtte gi tapt overfor følelsene etter en uke der han har stått sentralt i en festival som vil bli stående som på alle måter kunstnerisk stor og prikkfritt gjennomført med et anslått overskudd på om lag 900 000 kroner, som budsjettert.

Da hadde han og Bjørnstad i halvannen time fylt det store kirkerommet med musikk, vill og vakker i spennet fra deres egne komposisjoner (som Bjørnstads ”Sommernatt ved fjorden”) til folkeie fra Grieg og Debussy.

Om lag 800 mennesker satt som fjetret gjennom konserten, som til tross for domkirkens livlige akustikk ble en betagende opplevelse.



Forrykende
Før det hadde Helge Lien Trio – Helge Lien, piano, Frode Berg, kontrabass og Knut Aalefjær, trommer – avsluttet konsertrekka på intimscenen Forum med en forrykende konsert foran nær fullt hus. At ”fullt hus” bare handler om rundt 100 personer, er som det skal være, for Moldejazz er både de store friluftskonsertene for opp mot 10 000 publikummere, sal-konsertene for fra 450 til 1000 tilhørere og de små formatene.

I 2007-utgaven av festivalen har den kunstneriske kvaliteten gjennomgående vært skyhøy i alle formater, og sammen med en super avvikling av arrangementene bidradd til å legge lista for framtidige jazzfestivaler i Norge på et faretruende høyt nivå.

VERDIG: Terje Rypdal og Ketil Bjørnstad satte et verdig punktum for årets Moldejazz. Foto: LARS EIVIND BJONES
VERDIG: Terje Rypdal og Ketil Bjørnstad satte et verdig punktum for årets Moldejazz. Foto: LARS EIVIND BJONES Vis mer
FORRYKENDE KONSERT: Helge Lien Trio avsluttet konsertrekka på intimscenen Forum foran fullt hus.