Strålende Redman

KONGSBERG (Dagbladet): I går var Joshua Redman tilbake på Kongsberg Jazzfestival, fire år etter debuten som stadig omtales med andakt i festivalmiljøet.

Øyeblikkets mann

I 95 spilte han klubbkonsert, siden den gang har karrieren hans tatt av for fullt, og i går var han forfremmet til den store Kongsberghallen. Den fylte han til randen, om ikke med publikum så iallfall med storartet musikk sammen med sine medmusikere: pianist Aaron Goldberg, bassist Ruben Rogers og trommeslager Greg Hutchinson.

Fra første takt av gjorde Redman det klart at han var kommet for å gi jernet, og dro en tenorversjon av «Summertime» som inneholdt alt som med rimelighet kan forlanges av en sommer, iallfall hva emosjoner, temperatur og blodfullt liv angår. Deretter byttet han til sopran i sin egen «Balance», gjorde en gnistrende alt-versjon av en latin-stakkato «Love For Sale», for så å lande i den svære tenorlyden igjen med sin egen utsøkt vakre ballade «Never End».

Uansett hvilket horn han puttet i munnen var tonen hel og full av autoritet, og når han tok det ut, slo medspillerne til med gode soli.

Spesielt imponerte Goldberg, en ung mann ikke ulik Brad Mehldau i sin stillferdige, men dyptpløyende og teknisk briljante tilnærmingmåte, men også de andre to bidro med mye storveis spill.

Dermed ble hver eneste komposisjon stående som et fullendt byggverk. Og til tross for Joshua Redmans stjernestatus og rike, kraftfulle improvisasjoner: Dette var en konsert med et virkelig samspilt, kommuniserende band som spilte inspirerende for hverandre. Den helhjertede innstillingen smittet:

Å skape klubbstemning i en idrettshall er nesten umulig, men i går kveld lyktes det langt på vei.