PREMIERE:  Den første moldejazzkonserten i det nye Teatret Vårt ble besørget med brask og bram av Marius Neset og Trondheim Jazzorkester tirsdag kveld. Fra v. pianist Espen Berg, saksofonistene Marius Neset, Eirik Hegdal og Hanna Paulsberg, akkordeonist Jovan Pavlovic, saksofonist Peter Fuglsang, bassist Petter Eldh, trompetistene Ronny Farsund og Eivind Lønning, trommeslager Gard Nilssen, trombonist Erik Johannessen og tubaist Daniel Herskedal. FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET
PREMIERE: Den første moldejazzkonserten i det nye Teatret Vårt ble besørget med brask og bram av Marius Neset og Trondheim Jazzorkester tirsdag kveld. Fra v. pianist Espen Berg, saksofonistene Marius Neset, Eirik Hegdal og Hanna Paulsberg, akkordeonist Jovan Pavlovic, saksofonist Peter Fuglsang, bassist Petter Eldh, trompetistene Ronny Farsund og Eivind Lønning, trommeslager Gard Nilssen, trombonist Erik Johannessen og tubaist Daniel Herskedal. FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADETVis mer

Strålende som bestilt

Konsertsuksess for Marius Neset og Trondheim Jazzorkester på Moldejazz' nye hjemmebane.

KONSERT: MOLDE (Dagbladet): Det var en stor kveld på mer enn én måte:

For første gang kunne Moldejazz ta i bruk Teatret Vårt, den største konsertsalen i det nye jazz- og teaterhuset Plassen.

På scenen sto fjorårets JazZstipendiat, saksofonisten Marius Neset, sammen med Trondheim Jazzorkester for å kvittere for nærmere tre kvart million kroner, og i salen signaliserte anslagsvis 500 stående publikummere store og glade forventninger allerede før musikerne var kommet til syne.

Suksess
Samarbeidet Moldejazz-Midtnorsk Jazzsenter-Trondheim Jazzorkester er en suksesshistorie som har resultert i svært vellykkete festivalkonserter, turnéer og plateutgivelser. TJO har samarbeidet med så vel store Artists in Residence-navn som med vinnerne av SpareBank 1 SMNs årlige JazZstipend, og gårsdagens konsert, der den København-bosatte saksofonisten Marius Neset hadde skrevet ny musikk for «sin» TJO-besetning, ble en solid forlengelse av det vellykkede samarbeidet.

Fra den myke innledningen med Jovan Pavlovics myke, lyriske akkordeontone som ledelys og fram til de siste saksofonistiske erupsjoner fra Neset ble konserten en fest av kreativt, pulserende ensemblespill og helhjertete soli fra samtlige medvirkende.

Ekspressiv
Hovedpersonen selv har for lengst markert seg som en ekspressiv og teknisk fremragende instrumentalist i bl a sitt eget band, Golden Xplosion. Som komponist for store ensembler er han et mer ubeskrevet blad, men den musikken han nå har skrevet for TJO og innstudert med god hjelp fra bl a Eirik Hegdal og sin tidligere lærer, Django Bates, vil gjøre ham ytterst spennende å følge også i dette formatet.

Godt innenfor «time» og tonalitet var låtene ganske så komplekse, på en måte som helt sikkert var langt mer krevende for musikerne enn for et stadig mer entusiastisk publikum.
Overrumplende
Klangbildene var mange og ulike fra de ulike konstellasjonene som til en hver tid var i sving, fra store tuttiforløp til kvartetter, trioer og enkeltstemme.

Om ensemblet framsto med en «hovedklang» eller et «hoveduttrykk», var det som en røffere versjon av Maria Schneiders «Concert in the Garden»-orkester - både balladeromantisk, beboppete og avantgardeflørtende i snittet - men først og fremst låt det slik Trondheim Jazzorkester alltid gjør: Overrumplende godt.

INNFRIDDE: Saksofonisten Marius Neset og Trondheim Jazzorkester innfridde på Plassen. FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET
INNFRIDDE: Saksofonisten Marius Neset og Trondheim Jazzorkester innfridde på Plassen. FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET Vis mer

 I går var orkestret presist nok til å virke godt under huden på musikken, men likevel ikke tryggere på Nesets utfordringer enn at musikerne måtte mobilisere full konsentrasjon for å formidle med henvendelse og glød, hvilket de altså gjorde med tidvis formidabelt resultat. Se fram til å møte denne vitale musikken på turné og/eller cd innen overskuelig framtid.