Strandlektyre

Lucinda Riley har brukt klipp- og lim-metoden i sin siste bok.

SOMMERLESNING: Lucinda Rileys siste bok er ikke elegant skrevet, men passer godt til dorske sommerdager. Foto: CAPPELEN DAMM
SOMMERLESNING: Lucinda Rileys siste bok er ikke elegant skrevet, men passer godt til dorske sommerdager. Foto: CAPPELEN DAMM Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ANMELDELSE: «En stor fortelling om sorg og tap, men også om kjærlighet og håp», står det på omslaget til Lucinda Rileys «Jenta på klippen».

Og jeg tar meg å få litt vondt av disse forlagsfolkene som må sitte og lire av seg den ene floskelen etter den andre etter hvert som bestselgerne spys ut på et tilsynelatende umettelig marked.

Floskler er forresten også vanskelige å unngå i en anmeldelse. Jeg innrømmer glatt at jeg slukte denne romanen, som åpner med at ei hvitkledd lita jente står ytterst på en klippe og speider etter sin mor, som kastet seg utfor klippen noen år tidligere.

Det skal bli utgangspunkt for en fortelling som strekker seg fra førkrigstiden og fram til i dag, og som inneholder alt hva hjertet begjærer av drama og sentimenter: Ei lita jente med mystisk opphav, en ung mann som dør i skyttergravene, en forvillet lord med granatsjokk, en tjenestepike som i sin godhet begår en skrekkelig forbrytelse - også hun med ukjent opphav.

Mørke hemmeligheter Irske Lucinda Riley slo gjennom med «Orkideenes hemmelighet» (2011), en Kate Morton kopi av det nokså hastige slaget. Også denne boka er klippet og limt etter Morton-malen. Den foregår på to tidsplan. Et fra nåtiden, der billedhuggeren Grania flykter fra kjæresten i New York, og hjem til familien i Irland. Hun finner den lille jenta ved klippene, og forstår etter hvert at de to er forbundet gjennom skjebnesvangre slektsbånd. Den lille jenta hører hjemme på et stort, mørkt gods som rommer mørke hemmeligheter. Hun har en svært vakker far.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer