Strengere regler for NRK-kjendiser

NRK-sjef John G. Bernander vil holde sine ansatte i ørene ved hjelp av en ny etikkplakat.

Stadig nye overtramp av NRK-kjendiser som påtar seg betalte reklameoppdrag utenfor NRK, fører til kraftig innskjerping. I løpet av kort tid legger kringkastingssjefen fram NRKs nye etiske regelverk. Etter det Dagbladet erfarer skal de nye reglene være formet som en kortfattet plakat med enkle og krystallklare regler. I dag må de ansatte i NRK forholde seg til en omfattende håndbok og et stort sett med regler som kan være uoversiktlige for enkelte. Dette har medført en rekke overtramp som har gitt kringkastingssjefen hodebry.

- Et mindre utvalg med kringkastingssjefen i spissen skal nå avgjøre hvordan etikkplakaten blir seende ut. Plakaten skal vært kort og konsis og blir annerledes enn det vi har hatt tidligere, sier kringkaster Hans-Tore Bjerkaas.