Anmeldelse: «Drømmeparken»

Stressende og sentimental katastrofefilm for barn

Marcus & Martinus dubber masete animasjonsfilm.

FART OG STRESS: Animasjonsfilm om fornøyelsesparken der alt går galt og der jenter og dyr må mestre katastrofen. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

FILM: Det hjelper lite at suksessduoen Marcus & Martinus har lånt sine norske stemmer til den amerikanske animasjonsfilmen «Drømmeparken». Den er en eneste lang stressopplevelse, overdynget av effekter i et heseblesende tempo. Vi har å gjøre med en katastrofefilm for barn.

Sentimental

I tillegg er den øredøvende sentimental idet den forsøker å konstruere en tåredryppende historie om en mor som er alvorlig syk og muligens døende. Eneste forsonende element er at den hyperaktive hovedpersonen er jente. Hun heter June og er ikke fremmed for å bygge Ola-biler og konstruere bilbaner som raserer nabolagets hager og hunder.

Men egentlig drømmer hun og den dødssyke moren om å konstruere digre amerikanske fornøyelsesparker som går både Disneyworld og all verdens Tusenfryder en høy gang. I fantasien skaper de fantastiske berg-og-dal-baner, karuseller og snakkende dyr.

Virkelig park

Når moren forsvinner på sykehus blir June sendt på matteleir, der de utvikler teite geometrivitser og -sanger. Hun rømmer underveis, går seg vill i en magisk skog og – voila! – hennes fantasi-fornøyelsespark viser seg å finnes i virkeligheten. Der finnes også de snakkende dyrene, pinnsvinet, bjørnen og villsvinet Greta.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer