Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Stressless

Faithless føler seg som The Beatles når de er i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

konsert: Faithless har vært her så ofte at de knapt har oversikten selv.

- Jeg har ikke i hodet hvor mange ganger vi har vært i Norge.

Den lyse telefonstemmen tilhører en hyggelig, men stresset Sister Bliss. Hun prøver å si mye på kort tid.

- I\'m sorry , sier hun og forklarer at neste telefon fra britisk presse er rett rundt hjørnet.

Men sånn er det, det blir mye køkjøring i rushet med ny plate og Europaturné.

Da Faithless-hypen tok grep i 1996, var Norge først i platekøen. Debutalbumet «Reverence» ble skrytt opp i skyene i hjemlandet England, men bandet solgte ikke ei skive. Utenom i Norge.

- Har dere fremdeles et spesielt forhold til Norge?

Å Ja. I Norge ble musikken vår akseptert med en gang, kanskje det har noe med vinteren å gjøre. Konserten i Norge var første gang publikum tok skikkelig av. Det var som å være The Beatles.

Bandet har ikke mange år på baken, men medlemmene er en helt annen sak. Vokalist Maxi Jazz er nærmere midtlivskrisa enn de fleste som starta band på midten av 90-tallet. La oss gå tilbake til oppstarten i 1995. Sister Bliss var mer enn et kvinnelig alibi. Med bakgrunn fra klassisk piano hadde hun hengt i housemiljøer siden 1987, og var kjent som en av verdens beste kvinnelige DJs. Faithless\' høytynne frontfigur Maxi Jazz var rapper og klubb-DJ i London, og hadde sitt eget plateselskap. Han hadde holdt konserter med Jamiroquai, Soul II Soul og Galliano, og hadde flere ganger vært i Norge med sitt ukjente Soul Café Band. Rollo Armstrong var en stor pådriver for britisk housemusikk på 90-tallet og en av Londons kule produsenter lenge før lillesøster Dido skulle overgå storebror i platesalg.

Så samlet de musikkerfaringene sine i en blender og ga verden hybriden Faithless. Et band som blandet house, funk, rap, dance og pop til en mørk kommersiell greie. Det er fem år siden «Reverence» ble kalt en debut av dimensjoner, og årets plate «Outrospective» har tatt gruppa fra toppkarakter til knepen ståkarakter når kritikerne spiller terninger. Dagbladets anmelder mener gruppa er på vei over i voksenpopland. Det synes å spille liten rolle for fansen - konserten er like utsolgt som før.

- Blir det bare låter fra den nye plata på konserten?

- Nei, det blir en miks fra alle platene. Vi er åtte personer på scenen, selv om Rollo aldri opptrer. Det krever masse arbeid, men vi vil heller ha musikere på scenen enn en datamaskin. Musikken må være levende, selv om den blir anderledes enn i studio.

- Hva vil dere at publikum skal oppleve på konsertene deres?

- Åhh, vi vil selvfølgelig at de skal nyte det, sier Bliss og pauser litt før hun fortsetter.

- Den beste kunsten, de beste filmene og bøkene er de som oppsluker deg. Vi vil at folk skal slippe seg løs.

Den britiske gruppa Faithless spiller i Oslo Spektrum i kveld. Les mer om bandet på www.faithless.co.uk eller på de norske fansidene www.faithless.no

Hele Norges coronakart