MGP 2020

Strid om finalelåt: - Ubehagelig likt

Uenighet om Raylee bryter Eurovision-reglene.

HØR LIKHETENE: Melodi Grand Prix-håpet Raylee kan få problemer dersom hun skal representere Norge i Eurovision-finalen i mai. Her kan du høre hvorfor. Foto: NRK Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

22 år gamle Raylee gikk videre til finalen i Melodi Grand Prix etter lørdagens delfinale. Men i kommentarfeltene er det mange som drar kjensel på hennes låt «Wild».

Les Dagbladets MGP-anmeldelser. Første delfinale her. Andre slipp her.

Det er spesielt gitarriffet i sangen som gjør at folk rynker på nesa. For mange høres starten av låten helt lik ut som en russisk poplåt fra 2018 kalt «Nimfomanka» av artisten Monetochka.

Men det er ikke bare i Russland folk har reagert på den norske MGP-låten. Akkurat som i Raylee sin låt er det samme gitarriff som starter den finske artisten Evelina sin sang «Nostalgiaa».

«VILL» KOPI?: Raylee gikk videre fra første delfinale i MGP med låten «Wild». Flere reagerer på sangens likhet med flere andre poplåter. Foto: NRK
«VILL» KOPI?: Raylee gikk videre fra første delfinale i MGP med låten «Wild». Flere reagerer på sangens likhet med flere andre poplåter. Foto: NRK Vis mer

Lastet ned fra nettet

Også i Tyskland har gitarriffet blitt brukt i det tyske bandet Oceans Ahead sin låt «Down».

I en e-post til Dagbladet forklarer bandet at de har hentet gitarriffet fra en nettside som heter «Splice».

- Dette kunne vært plagiering, men det er det ikke. Vi har fått gitarriffet fra Splice. Jeg tror at låtskriverne på «Wild» kan ha fått det derfra de også, sier Alex fra Oceans Ahead.

Splice er en abonnementsbasert tjeneste for musikkprodusenter, hvor man får tilgang til ulike verktøy for musikkproduksjon mot månedlig betaling. Verktøyene dreier seg om synthesizere, lydredigeringsverktøy, samples og så videre.

Ifølge Tono er tjenesten mye benyttet av produsenter i Norge og internasjonalt.

- Kan straffe seg

- Dette var spooky. Det gitarriffet er jo hele låten. Dette er rett og slett ubehagelig likt, sier MGP-ekspert Morten Thomassen til Dagbladet.

Han mener at Raylee kan støte på problemer om hun vinner den nasjonale finalen.

- Hvis hun vinner så må NRK snakke med EBU om dette er greit. Dette bør de egentlig gjøre før finalen, så låtskriverne har tid til å forandre på sangen. Hvis ikke risikerer vi å måtte sende andreplassen til Rotterdam, sier Thomassen.

UBEHAGELIG: MGP-ekspert Morten Thomassen mener at Raylee kan støte på problemer i den nasjonale finalen. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
UBEHAGELIG: MGP-ekspert Morten Thomassen mener at Raylee kan støte på problemer i den nasjonale finalen. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET Vis mer

I Eurovision er reglene klare. Komposisjonen av tekst og melodi kan ikke ha vært utgitt før 1. september 2019. Hvis den er det må EBU informeres for å vurdere om låt og artist kan delta i konkurransen.

Er låtene for like? Se videoen øverst i saken, og døm selv!

- Ingen likhet

En av låtskriverne av «Wild» sier at de også har brukt det samme gitarriffet fra splice, men at låtene likevel er forskjellige.

- Låtene har ingen likheter, og er dessuten fra forskjellige sjangere. Jeg kan forstå at det høres likt ut når dere har funnet tre låter med samme gitarriff i introen, men man må skille mellom produksjon og komposisjon. Gitarriffet er en del av produksjonen, sier Andreas Stone til Dagbladet.

INGEN RISIKO: Låtskriver Andreas Stone er ikke bekymret for at Raylee ikke skal få representere Norge om hun vinner den nasjonale finalen. Foto: Privat
INGEN RISIKO: Låtskriver Andreas Stone er ikke bekymret for at Raylee ikke skal få representere Norge om hun vinner den nasjonale finalen. Foto: Privat Vis mer

Han er overbevist om at «Wild» ikke bryter Eurovision-reglene.

- Vi kjenner til reglene, og vi bryter dem ikke. Det kommer ikke til å skje at Raylee ikke får delta i Eurovision om hun vinner den norske finalen. Det er det ingen risiko for, sier Stone.

Stone og de andre låtskriverne kommer ikke til å skrive om «Wild» før finalen.

Låtskriverne får støtte av Stig Karlsen som er prosjektleder for MGP.

- «Wild» er en nykomponert låt med benyttelse av lydsamples som er normalt i moderne pop-produksjon. Vi ser ingen grunn til å stille spørsmål ved denne låten med tanke på regelverk og eventuell deltakelse i Eurovision, sier han.

Ikke plagiat

Rune Rebne, komponist og førsteamanuensis i komposisjon ved Norges musikkhøgskole mener at «Wild» deler mange likhetstrekk med eksisterende låter.

RIP-OFF: Rune Rebne, komponist og førsteamanuensis komposisjon ved Norges musikkhøgskole mener at «Wild» deler mange likhetstrekk med eksisterende låter.
RIP-OFF: Rune Rebne, komponist og førsteamanuensis komposisjon ved Norges musikkhøgskole mener at «Wild» deler mange likhetstrekk med eksisterende låter. Vis mer

- Raylee sin melodi høres ut som en rip-off fra en haug med låter der småbiter er satt sammen, sier han til Dagbladet.

Han sier at man kan finne mange slike låter, som unngår å havne i «plagiatfella».

- Dette er mer et industriproblem der masseproduksjon er idealet og der den unike låtskriveren med en årelang utvikling av sin egen låtskriverpraksis ikke finnes innen denne sjangeren. Det er mer en industri som forsøker å treffe en hit, enn et forsøk på å uttrykke noe genuint og unikt, sier Rebne.

LIKT: Danske Emmelie de Forest og låta «Only Teardrops» vant Eurovision 2013. Nå raser spekulasjonene på Twitter og i utenlandske medier om låta kan være plagiat av den nederlandske popgruppa K-Otics låt «I Surrender» fra 2002. Vis mer

- Slapt produsenthåndverk

Filmkomponist Gaute Storaas har lang erfaring med plagiatsaker gjennom vurderingsarbeid som tillitsvalgt i NOPA. Han sier at det ikke er uvanlig at låter likner en god del i slik type popmusikk.

- Låtene er såpass generiske at om de ikke hadde brukt nøyaktig det samme gitarriffet tror jeg ikke det hadde vært noe problem for noen av dem. At det er funnet på Splice er vel temmelig typisk, men at erfarne produsenter våger å bruke en så viktig byggestein fra en kilde alle kan benytte seg av, sånn at de risikerer akkurat sånt som de har kommet opp i nå, forundrer meg. Det er oppsiktsvekkende slapt produsenthåndverk, sier han til Dagbladet.

Musikkviter Audun Molde er også enig i at introen i samtlige låter er like, men at sangene inneholder forskjellige komponenter. Han forklarer at det ikke regnes som plagiat når låtskrivere har kjøpt et riff fra Splice.

LIK INTRO: Musikkviter Audun Molde mener at «Wild» sin intro er lik mange andre poplåter, men sier at det ikke nødvendigvis er plagiat. Foto: Privat
LIK INTRO: Musikkviter Audun Molde mener at «Wild» sin intro er lik mange andre poplåter, men sier at det ikke nødvendigvis er plagiat. Foto: Privat Vis mer

- Men dersom flere låter bruker samme materiale så ubearbeidet og lite kreativt at en låt likner veldig på en annen, er det forståelig at det kan bli en diskusjon.

Kypriotisk inspirasjon?

Flere har også reagert på «Wild» sin likhet til Kypros sine bidrag til Eurovision de to siste åra.

- Det var det jeg først la merke til da jeg hørte låten, sier Morten Thomassen.

For Eleni Foureira var dette en suksessoppskrift. Hun kom på andreplass og tapte knepent mot Netta fra Israel i 2018. Det gikk derimot ikke like bra for Tamta som representerte øynasjonen med liknende låt i 2019. Hun endte på en 13. plass i finalen i Tel Aviv.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer