Stridens kjerne

LÆRERSTREIK: Utdanningsforbundet og KS er uenige om lærernes arbeidstidsavtale, og i Dagbladet 1. april går direktør Olav Ulleren i KS til kraftig angrep på oss. Det er feil som Ulleren hevder, at striden dreier seg om fleksibilitet og frihet til å velge lokale løsninger. Den dreier seg heller ikke om høyere lønn eller kortere arbeidstid for lærere, men om lærernes muligheter til å gjøre en skikkelig jobb. God undervisning krever tid til forberedelse. Men når lærerne skal undervise mer, slik Ulleren har sagt, og de skal være flere timer på skolen og ha et lengre arbeidsår, blir det mindre tid til forberedelse. Kravene fra KS vil føre til dårligere undervisning.

DET ER GALT når Ulleren skriver at KS vil tilpasse lærernes arbeidstid «noe mer» til de øvrige ansatte i kommunene. KS vil fjerne de viktigste bestemmelsene som regulerer lærernes arbeidstid. Utspillet mangler respekt for læreryrket. Det er en stor individuell komponent i alt lærerarbeid. Utfordringen er å finne god balanse mellom de ulike komponentene. Skolen blir ikke bedre av at den «detaljreguleres fra Oslo», sier KS. Men å sette et tak på hvor mye lærerne skal undervise og sikre dem tid til forberedelse, er ikke å detaljregulere. Det er å gi lærerne forutsigbare arbeidsvilkår. Arbeidsavtalen av 2004 gir fleksibilitet og frihet til å finne lokale ordninger. Arbeidstidsavtalen av 2004 skal reforhandles i år. Fafo har evaluert avtalen. Rapporten viser at lærerne har fått flere arbeidsoppgaver uten at det har kommet elevene til gode. Lærerne opplever flere møter og mer byråkrati, ikke mer tid til elevkontakt, forberedelse og etterarbeid. Utdanningsforbundet ønsker en avtale som sikrer en nasjonal fellesskole og likeverdige opplæringstilbud. KS motarbeider en nasjonal skolepolitikk. KS vil ikke ha sentrale avtaler. Resultatet blir at opplæringstilbudet i enda større grad blir avhengig av den enkelte kommunes økonomi og prioriteringer. Det ønsker verken skoleledere eller lærere.

DEN MASSIVE oppslutningen om streiken viser at KS har provosert et samlet Skole-Norge - både ledere og lærere. I all god arbeidsgiverpolitikk er det grunnleggende å spille på lag med de ansatte. Likevel styrer KS mot konflikt med sin største arbeidstakergruppe. KS fører en arbeidsgiverpolitikk som er ødeleggende for norsk skole. Skal Kunnskapsløftet bli et kunnskapsløft, må KS velge en annen strategi. Og de må lytte til skolens folk. Det er fortsatt tid til å besinne seg.