BEDRITEN STRATEGI?: Den amerikanske dvd-utgivelsen av «Slumdog Millionaire» blir prøvekanin for en ny strategi de amerikanske filmselskapene benytter i et forsøk på å stoppe salgsfallet. FOTO: FRA FILMEN
BEDRITEN STRATEGI?: Den amerikanske dvd-utgivelsen av «Slumdog Millionaire» blir prøvekanin for en ny strategi de amerikanske filmselskapene benytter i et forsøk på å stoppe salgsfallet. FOTO: FRA FILMENVis mer

Stripper dvd-er for ekstramateriale

Filmbransjen møter krisa.

(Dagbladet.no): Salget av dvd-filmer faller kraftig, og videobransjen ser nå på flere muligheter for å stanse utviklingen.

Ett av dem er å lage et større skille mellom kjøpe- og leieutgavene av filmene. Når Oscar-vinneren «Slumdog Millionaire» gis ut på dvd i USA seinere denne måneden, lages det to helt ulike dvd'er for kjøpe- og leiemarkedet.

Der er leie-dvd'en fullstendig strippet for alt av ekstramateriale. Dette gjøres for å få flere til å kjøpe filmer.

Har ikke trua
Fox - som er et av de største filmstudioene i USA - bekreftet overfor fagbladet Video Business i forrige uke at dette er en ny strategi.

Andre titler som får egne, nedstrippede leieversjoner er «The Day the Earth Stood Still», «The Wrestler», «Notorious» og «Bride Wars».

Om dette også vil gjelde disse filmene når de kommer på dvd i Norge, er imidlertid uvisst. Roar Skovli i Christiania Video har liten tro på strategien:

- Salget stuper her i Norge også, så noe må gjøres. Men jeg kan ikke skjønne annet enn at det vil være fryktelig dyrt for distributørene å lage to helt ulike utgaver, sier Skovli til Dagbladet.no.

Kappes allerede
Markedssjef Britt Sundal i SF Norge, som distribuerer mange av Fox-titlene i Norge, har ikke hørt at strategien har vært drøftet i Norge.

- Vi har hatt samme strategi i mange år, og den innebærer også en differansiering mellom leie- og kjøpe-dvd. I tilfeller der kjøpefilmen kommer i en to-diskutgave, kappes disken med ekstramaterialet for leie. Dette er blant annet av hensyn til forhandlerne, som synes det er tungvint å forholde seg til to disker.

At dette er noe forhandlerne ønsker, bekrefter også markedssjef Arild Tumyr i Mix-kjeden. Han tror heller ikke at en ytterligere differansiering er spesielt skadelig.

- Personlig tror jeg vel at de fleste som er så interesserte at de vil se ekstramateriale, vil være villige til å kjøpe filmen, sier han.

I USA har imidlertid Fox sin nye strategi ført til protester fra både filmfans og forhandlere. Flere sier de tror leiebutikkene vil kjøpe filmer fra butikker som Wall-Mart framfor å gå til anskaffelse av leieversjonen fra distributør.