SKAL TJENE PENGER: Vi ønsker naturligvis at alle artister skal være tilgjengelig i WiMP. Vi er også opptatt av at alle artister skal tjene penger på sin musikk, skriver artikkelforfatteren, Per Einar Dybvik.
SKAL TJENE PENGER: Vi ønsker naturligvis at alle artister skal være tilgjengelig i WiMP. Vi er også opptatt av at alle artister skal tjene penger på sin musikk, skriver artikkelforfatteren, Per Einar Dybvik.Vis mer

- Strømming er redningen, ikke problemet

- Vi mener artister og plateselskaper gjør seg en bjørnetjeneste ved å trekke seg ut av streamingtjenester, framfor å bidra til hvordan vi kan skape en bærekraftig forretningsmodell.

STRØMMING: Musikktjenesten WiMP har nå levd i drøyt to år, der bransjens inntekter fra strømming har økt fra null til over 40 prosent av de totale inntektene fra innspilt musikk og har kompensert for nedgangen i CD-salget. Forretningsmodellen krever likevel justeringer for å være bærekraftig for alle artister.

(Les originalinnlegget fra Wimp på Ballades nettsider.)

Vi ønsker naturligvis at alle artister skal være tilgjengelig i WiMP. Vi er også opptatt av at alle artister skal tjene penger på sin musikk. Vi mener artister og plateselskaper gjør seg en bjørnetjeneste ved å trekke seg ut av streamingtjenester, framfor å bidra til hvordan vi kan skape en bærekraftig forretningsmodell. Spenner man ben på streamingtjenestene er det ikke opplagt at det finnes noe alternativ i framtida.

I WiMP får vi ofte spørsmål om hva artistene får av våre inntekter. For ordens skyld betaler ikke WiMP direkte til artister, men til deres plateselskaper og rettighetsorganisasjoner, som får 75-80 prosent av inntektene etter moms. Fordelingen videre til artister, komponister og låtskrivere har WiMP ikke innsyn i.

I Dagbladet 12. mai og på Ballade.no stiller Susanna Wallumrød spørsmål om hvorfor det er så viktig at Telenor skal tjene millioner på innholdet artistene skaper. Virkeligheten er nok dessverre en helt annen. Canal Digital (som er en del av Telenor) betaler hele regninga når de spanderer WiMP på sine kunder det vil si at artistene får betalt full pris. WiMP har investert titalls millioner kroner de siste årene for å etablere seg som en distributør i et globalt marked. I tillegg bruker WiMP betydelige krefter sammen med norske artister og plateselskaper for å promotere musikken.

For WiMP er det helt avgjørende at artister skal tjene penger på sin musikk, men musikkbransjen må også tilpasse seg ny teknologi og forretningsmodell. Vi er fortsatt i en tidlig fase når det gjelder streaming og dagens modell vil bli justert mange ganger. Det vil bli utviklet nye tilbud og ikke minst tilleggstjenester for de som er villig til å betale litt ekstra i form av bedre lydkvalitet, musikkvideoer, osv.

Vi ser de utfordringer som oppstår i forhold til forsinket inntektsstrøm til artister. Mens man i en fysisk verden kunne finansiere en nyinnspilling ved hjelp av CD-salg over noen måneder, vil inntektene fra streaming komme over en lengre periode.

Debatten må tas på mange arenaer og mellom mange aktører. Vi vet også at utfordringene står på agendaen til kulturministeren.

Inntil vi finner ut av hvordan forretningsmodellen skal fungere ønsker vi oss at norske plateselskaper og artister skal støtte opp om streamingtjenester. I mellomtida skal WiMP gjøre sitt for å få enda flere til å betale enda mer for god norsk musikk - slik at vi har noen inntekter vi kan diskutere fordelingen av.

Vis mer